ΒΛΕΠΟΝΤΑΣ τα ΜΑΤ σε πλατεία, παραλία και αλλαχού πριν μερικές ημέρες, θυμηθήκαμε, εμείς οι κάποιας εποχής, τότε που τα ΜΑΤ έκαναν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους στη Σύρο (6 Ιουνίου 1979) και επέβαλαν την «τάξη» με απίστευτη σκληρότητα, σε μια ειρηνική πορεία οικοδόμων που διαμαρτύρονταν για μέτρα της Κυβέρνησης που είχαν σχέση με νέες διατάξεις οι οποίες αφορούσαν τη δόμηση και έπλητταν καίρια τον κλάδο τους.
Τότε ο Στέφανος Σιγάλας είχε καταγράψει όλο το ιστορικό στην εφημερίδα «ΚΥΚΛΑΔΙΚΗ», της οποίας ήταν εκδότης και διευθυντής και κυκλοφορούσε σε 15θήμερη βάση, με κυκλοφορία ανά έκδοση 12.000 φύλλων!
Ο κ. Σιγάλας θυμάται ότι τότε «Υπήρξε το συγκλονιστικότερο γεγονός που καταγράφηκε στην εφημερίδα, γιατί ήταν πράγματι κάτι το πρωτόγνωρο για μας τους Κυκλαδίτες», έναν λαό –όπως τονίζει- πολιτισμένο με ανθρώπους χαμηλών τόνων, χωρίς οξύτητες, «Με εξαίρεση, κάπως, τους Ναξιώτες, που διεκδικούν μαχητικά, όλοι οι άλλοι είμαστε λίγο πολύ λαπάδες. Από την Αμοργό κατάγομαι και ξέρω». Ειδικά για τον Συριανό εκτιμά ότι «είναι ο πιο ήρεμος, ο πιο πολιτισμένος. Έχει μια κουλτούρα συνδεδεμένη με την ιστορία της πόλης πολλά χρόνια πίσω… «Ξαφνικά, κατέβηκαν τέσσερα ελικόπτερα, γεμάτα με άνδρες των ΜΑΤ και τσάκισαν στην κυριολεξία εκείνους που έκαναν την ειρηνική πορεία. Ακολούθησε πανικός. Άνθρωποι έτρεχαν προς κάθε κατεύθυνση, άλλοι έπεφταν στη θάλασσα. Δεν είχαν ξαναζήσει τέτοιες καταστάσεις. Στην Αθήνα είμαστε «γάτες». Σε τέτοιες περιπτώσεις ξέρουμε πώς να αντιδράσουμε και πώς να διαφύγουμε. Στη Σύρο η σύγκρουση έγινε στην παραλία και οι άνθρωποι τα έχασαν. Η πορεία, από τη μια στιγμή στην άλλη, μεταβλήθηκε σε κόλαση, κάτι που εντυπωσίασε τόσο αρνητικά, ώστε ήταν το θέμα συζήτησης για όλο το καλοκαίρι του 1979. Τότε είπαμε πως πρώτη φορά το ζήσαμε και ευχόμαστε να μην το ξαναζήσουμε».































