Στις αρχές του περασμένου Ιουλίου (2 Ιουλίου, Φ.681), η εφημερίδα ΛΟΓΟΣ είχε ασχοληθεί με την σταδιακή ερημοποίηση της «Πηγάδας», μιας γειτονιάς που κάποτε έσφυζε από ζωή λόγω και της λειτουργίας του πρώην 3ου Δημοτικού Σχολείου.
Τότε, η συμπολίτισσά μας Κατερίνα Κομνηνού είχε επισημάνει λεπτομερώς την επικινδυνότητα που εμφάνιζαν δεκάδες ερειπωμένες παλιές κατοικίες, από τις οποίες έπεφταν συνεχώς υλικά και μπάζα, με τους περαστικούς να κινδυνεύουν να χτυπήσουν από κάποιο πεσμένο ογκόλιθο ή σκουριασμένο κάγκελο κτλ.
Τότε, η κα Κομνηνού είχε χαρακτηριστικά υπογραμμίσει στον «Λ» ότι «βγαίνουμε από το σπίτι και φοβόμαστε μην πέσει τίποτα στο κεφάλι μας», γεγονός που ευτυχώς στάθηκε προφητικό μόνο ως προς το μέρος της ελεύθερης πτώσης υλικών, όπως σαφώς φαίνεται και στις παρακάτω εικόνες.
Συγκεκριμένα, την Τρίτη 6 Οκτωβρίου, οι κάτοικοι της Πηγάδας αντίκρισαν το παραπάνω θέαμα, με δεκάδες μικρά και μεγάλα δομικά υλικά να έχουν πέσει από ένα από τα πολλά ερειπωμένα σπίτια της περιοχής, ευτυχώς χωρίς να προκληθεί κάποιο ατύχημα, αφού αν περνούσε κάποιος περαστικός, πιθανόν σήμερα να μιλούσαμε για σοβαρό τραυματισμό.
Το σύνηθες φαινόμενο των εγκαταλελειμμένων κατοικιών που εμφανίζει όχι μόνο η περιοχή της «Πηγάδας», αλλά στο σύνολό της η Ερμούπολη, είναι ένα δυσεπίλυτο πρακτικά πρόβλημα καθώς είτε οι ιδιοκτήτες τους αδυνατούν οικονομικά να συντηρήσουν αυτές τις κατοικίες είτε σε πολλές από αυτές τις επικίνδυνες κατοικίες υπάρχει μπερδεμένο ιδιοκτησιακό καθεστώς (πολλοί ή αγνώστου ταυτότητας κληρονόμοι).
Στην πρώτη περίπτωση, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, η Πολεοδομία σε συνεργασία με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου επεμβαίνει ώστε να καθαιρεθούν τα επικίνδυνα στοιχεία ενός επικίνδυνου ακινήτου και αυτομάτως τίθεται ένα χρονικό περιθώριο προς τον ιδιοκτήτη προκειμένου να κάνει τις απαιτούμενες επισκευές για την άρση επικινδυνότητας του ακινήτου του.
Στην περίπτωση που κάποιος ιδιοκτήτης δεν έχει να πληρώσει το ποσό που του έχει χρεώσει η Πολεοδομία, η διαδικασία αποπληρωμής μεταφέρεται στην Εφορία, η οποία αναλαμβάνει πλέον από κει και πέρα το όλο θέμα. Επιπλέον, όταν παρέλθει το χρονικό διάστημα που έχει δοθεί από την Πολεοδομία προς τον ιδιοκτήτη για τις απαιτούμενες επισκευές για την άρση της επικινδυνότητας του ακινήτου του, απευθείας η Πολεοδομία προχωρά σε μήνυση κατά του ιδιοκτήτη, ο οποίος αντιμετωπίζει ποινική δίωξη. Αν, ωστόσο, κατά τη διάρκεια της δίκης και της ακροαματικής διαδικασίας αποδειχθεί ότι ο ιδιοκτήτης αδυνατεί πραγματικά να πληρώσει όσα του έχει καταλογίσει η Πολεοδομία, τότε το Δικαστήριο αποφαίνεται αναλόγως με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του.
Στη δεύτερη περίπτωση, όπου το ιδιοκτησιακό καθεστώς ενός ακινήτου είναι άγνωστο ή μπερδεμένο, τότε οι διαδικασίες που προβλέπονται είναι ακόμα πιο χρονοβόρες.
Συγκεκριμένα, ο παρωχημένος σχετικός νόμος του 1929 προβλέπει τη διαδικασία σύνταξης ΦΕΚ κατά την οποία γίνεται δημόσια αναζήτηση του ιδιοκτήτη ή ιδιοκτητών του ακινήτου, ενώ αν και αυτό το μέτρο αποδειχθεί αναποτελεσματικό, τότε ζητείται βεβαίωση του εκάστοτε δημάρχου για το αν γνωρίζει ή όχι τον ιδιοκτήτη ή ιδιοκτήτες του επίμαχου ακινήτου.*
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο Δήμος εγκρίνει ένα ποσό στον προϋπολογισμό κάθε έτους για να αντιμετωπίζει παρόμοιες καταστάσεις, το οποίο ασφαλώς διατίθεται για να αντιμετωπιστεί ένα πολύ μικρό μέρος του υπάρχοντος προβλήματος, αφού η Ερμούπολη μόνο μετρά δεκάδες… εκατοντάδες τέτοια ακίνητα, κυρίως στον αστικό ιστό της.
*Η διαδικασία αυτή είχε εφαρμογή σε περασμένες δεκαετίες, όταν πολλοί δήμοι είχαν μόνο μερικές εκατοντάδες δημοτών, οι οποίοι ήταν γνώριμοι μεταξύ τους.

































