200 χρόνια ιστορικής μνήμης.

200 χρόνια πορείας μέσα στο χρόνο.

Ένα ταξίδι, ένα όνομα, ένα όραμα: ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ!!!!!

200 χρόνια συμπληρώθηκαν το βράδυ της 24ης Ιουνίου, από την ιστορική ονοματολογία της Ερμούπολης.

Η επετειακή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε μας έδωσε την ευκαιρία να ταξιδέψουμε πίσω στον χρόνο, στις απαρχές μιας πόλης που γεννήθηκε μέσα από την αγωνία και τον πόνο της προσφυγιάς, μέσα από την λαχτάρα για ένα νέο ξεκίνημα, ένα λαμπρότερο αύριο, μια νέα σελίδα.

Ήταν το 1824 όταν οι πρόσφυγες έχτισαν τον Ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, στο προαύλιο του οποίου στις 24 Ιουνίου 1826 σε γενική συνέλευση των κατοίκων του νησιού, γηγενών και προσφύγων, αποφασίστηκε, κατόπιν πρότασης του Χιώτη πρόσφυγα Λουκά Ράλλη, η πόλη μας να ονομαστεί Ερμούπολη.

Τη βραδιά της 24ης Ιουνίου, επιστρέψαμε όλοι μαζί στο ξεκίνημα αυτής της πορείας.

Στον ίδιο ακριβώς χώρο, την ίδια ημερομηνία 24 Ιουνίου 1826 – 24 Ιουνίου 2026 και αρχίσαμε να ξετυλίγουμε το κουβάρι ξανά:

Αντικρίσαμε και πάλι τη σπίθα στη ματιά κάθε πρόσφυγα, τη σπίθα για μια νέα πατρίδα, τη σπίθα που έγινε θρίαμβος και ύψωσε μια πόλη που έμελλε να γίνει το πνευματικό, οικονομικό και πολιτιστικό θαύμα του νεότερου ελληνισμού.

Αφουγκραστήκαμε τη μεγαλοσύνη της κληρονομιάς αυτού του τόπου, που δεν είναι μόνο τα νεοκλασικά κτίρια, τα μνημεία και οι όμορφοι δρόμοι του.

Η πραγματική κληρονομιά της Ερμούπολης μας, είναι οι αξίες που την δημιούργησαν.

Αξίες που ένωσαν ανθρώπους από διαφορετικά μέρη, Καθολικούς και Ορθόδοξους, σε μια πορεία κοινή, σε ένα όραμα γεμάτο φως.

Ας μην ξεχνάμε και τον πολυσήμαντο ρόλο που διαδραμάτισε  η Άνω Σύρος η οποία  άνοιξε την αγκαλιά της στους κατατρεγμένους πρόσφυγες της Ελληνικής Επανάστασης και τους έδωσε τη δυνατότητα να ριζώσουν και να δημιουργήσουν τη νέα πόλη της Ερμούπολης.

Η επιλογή της Σύρου από τους Χιώτες και τους Ψαριανούς δεν ήταν καθόλου τυχαία, καθώς οι τότε κάτοικοι του νησιού, οι κάτοικοι δηλαδή της σημερινής Άνω Σύρου ως Καθολικοί τελούσαν υπό τη Γαλλική προστασία, γεγονός που καθιστούσε τη Σύρο ασφαλές καταφύγιο για τους πρόσφυγες.

Η συνύπαρξη και η συνεργασία των Καθολικών Συριανών με τους Ορθόδοξους πρόσφυγες δεν γέννησε μόνο την Ερμούπολη, αλλά συνέβαλε καθοριστικά και στην ενίσχυση του Αγώνα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας.

Η συνύπαρξη αυτή, συνεχίζεται μέχρι και σήμερα αρμονικά κι’αδελφικά.

Και η βραδιά της 24ης Ιουνίου μας το υπενθύμισε αυτό.

Ιδιαίτερη συγκίνηση προκάλεσε το μουσικό μέρος της βραδιάς.

Η Φιλαρμονική της Ερμούπολης, με τα νέα παιδιά της και υπό τη διεύθυνση της μαέστρου Alice Labarche, μαζί με το σχήμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής -Gr Echo Brass Ensemble που μας τίμησε με την παρουσία του, έδωσαν στον χώρο μια αύρα ξεχωριστή, θυμίζοντας μας πως η μουσική είναι άμεσα συνδεδεμένη με την υπόσταση αυτού του τόπου.

H εντυπωσιακή προβολή του AnimaSyros International Animation Festival στους τοίχους του Θεάτρου Απόλλων λειτούργησε σαν γέφυρα που πέρασε μέσα από το χρόνο και κυριολεκτικά μάγεψε.

Αυτό που ζήσαμε δεν ήταν απλά μια επετειακή βραδιά, ήταν ένα ξεφύλλισμα στην ιστορία αυτής της πόλης.

Τιμώντας αξίες, ανθρώπους και ιδέες, οραματιζόμενοι και εμείς με τη σειρά μας όλα εκείνα που τελικά θα έρθουν.

Γιατί το σημαντικότερο κομμάτι της ιστορίας ενός τόπου, είναι το μέλλον του.

Η Ερμούπολη είναι η ιστορία και η ταυτότητά όλων μας, είναι η ψυχή της Σύρου.

Κλείνοντας θέλω να δώσω Θερμά συγχαρητήρια στην Αντιδήμαρχο Πολιτισμού κα Θωμαή Τομαζίνα Μενδρινού και σε όλους όσοι εργάστηκαν για την πραγματοποίηση αυτής της εξαιρετικής επετειακής εκδήλωσης.

Χρόνια πολλά στην ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ μας.