Με την παρακμή εμφανή σε όλα τα επίπεδα, η Δημοτική Αρχή – κατά την διάρκεια του τουριστικού απολογισμού/ προγραμματισμού της στο Επιμελητήριο Κυκλάδων – επεχείρησε να πείσει ότι όλα βαίνουν καλώς και το τουριστικό μοντέλο το οποίο εφαρμόζει είναι επιτυχημένο, εμμένοντας στην γνωστή καραμέλα περί αυξητικής τροχιάς των αφιξοαναχωρήσεων.

Πολλάκις έχουμε πει ότι ο αριθμός των επισκεπτών δεν αποτελεί πρώτιστο παράγοντα για μια αποδοτική τουριστική σαιζόν. Κάτι που κάλλιστα αποδεικνύεται από τις μικρές οικονομικές απολαβές της Σύρου κατά τη διάρκεια της αιχμής του φετινού τουριστικού κύματος όπου, παρά το πλήθος των επισκεπτών, ο τζίρος των καταστημάτων κυμάνθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα.

«Είναι βέβαιο ότι ο αριθμός των επισκεπτών δεν αποτελεί τον κύριο παράγοντα για μια καλή τουριστική σαιζόν. Μοναχά ο τουρισμός με ποιοτικά στοιχεία δύναται να εξασφαλίσει έσοδα σε ένα τόπο. Ο τουρίστας του σακιδίου και του χαμηλού budget δεν θα κινήσει χρήμα στην αγορά, όντας γνωστό ότι οι οικονομικές του δυνατότητες είναι περιορισμένες» γράφαμε στη συγκεκριμένη στήλη στις 30/4/2017, με την Δημοτική Αρχή να ανακαλύπτει τώρα τον τροχό: «Στοχεύουμε στον θεματικό τουρισμό και για επιμήκυνση της τουριστικής σαιζόν του νησιού, ευελπιστούμε σε αύξηση του τουριστικού προϊόντος μέσω προσέλκυσης ποιοτικού τουρισμού, ωστόσο διαθέτουμε μικρό και μεσαίο σε ποιότητα αριθμό ποιοτικών κλινών, με αποτέλεσμα η βασική πηγή του τουρισμού (69%) να παραμένει ο Έλληνας που κατά τεκμήριο ξοδεύει πολύ λιγότερα από έναν ξένο τουρίστα λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης που βιώνει» δήλωσε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Γιώργος Μαραγκός κατά την διάρκεια του πρόσφατου τουριστικού απολογισμού/προγραμματισμού.

Εξακολουθεί ωστόσο να εμμένει στην επίκληση των στοιχείων αφιξοαναχωρήσεων του Λιμεναρχείου ως ένδειξη τουριστικής προόδου αρνούμενος πεισματικά να παρουσιάσει μια συγκροτημένη επιστημονική προσέγγιση ως προς τα κέρδη ή τις ζημίες. Με τα ανωτέρω εννοούμε ότι ο δημότης προκειμένου να έχει σαφή εικόνα αν η τουριστική σαιζόν είχε θετικό ή αρνητικό πρόσημο θα πρέπει να γνωρίζει το κόστος της τουριστικής καμπάνιας του Δήμου μέσω αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, συμμετοχής του σε εκθέσεις, καθώς και διαφημιστικών καταχωρήσεων και προβολής του νησιού σε εγχώρια και διεθνή ΜΜΕ, ώστε σε αντιπαραβολή με τα επίσημα οικονομοτεχνικά στοιχεία από τον Σύλλογο Ξενοδόχων Σύρου και τα καταλύματα, τον σύλλογο «Τερψιχόρη», τον Εμπορικό Σύλλογο Σύρου και τον σύλλογο «Ερμής» να δύναται να σχηματιστεί μια ρεαλιστική εικόνα της όλης κατάστασης.

Όσον αφορά την Κρουαζιέρα; Παρά τις πομπώδεις δηλώσεις ελάχιστα έχουν γίνει και ακόμη πιο ελάχιστα είναι τα οικονομικά οφέλη για το νησί. Χαρακτηριστική άλλωστε είναι και η δήλωση του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου Βαγγέλη Αλεξανδρίδη σε παλαιότερο φύλλο του «Λ»: «Η κρουαζιέρα μπορεί άμεσα να βοηθήσει την Ερμούπολη, αν και σε αυτή την κατεύθυνση θεωρώ ότι έχουν γίνει ελάχιστα, αν όχι τίποτα! Βλέπετε χρόνο με τον χρόνο η κρουαζιέρα δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα, το βλέπετε ξεκάθαρα. Πάρα πολλά καταστήματα της Ερμούπολης με την κρουαζιέρα έχουν βρει μια βοήθεια. Και λέω για την κρουαζιέρα γιατί την έχουμε την υποδομή… Μας λένε μην τα περιμένετε όλα από τον Δήμο. Δεν τα περιμένουμε όλα από τον Δήμο, αλλά για την κρουαζιέρα, γι αυτά τα θέματα είναι αποκλειστικά αρμόδιος να τα χειριστεί. Να πάει να ενδιαφερθεί για γραμμές, να φέρει ειδικούς και να προβάλλει τι πρέπει να κάνουμε, που πρέπει να απευθυνθούμε, ποιους πρέπει να κοιτάξουμε να φέρουμε».

Κάποια στιγμή λοιπόν – αντί να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας και κάνουμε χρήση πομπωδών λόγων – επιβάλλεται να πούμε τα πράγματα με τ’ όνομά τους. Μοναχά έτσι θα βρεθούν λύσεις ώστε ο τουρισμός να μπει σε σωστές βάσεις και να γίνει αποδοτικός για τη Σύρο. Και φυσικά επιβάλλεται να ασκηθεί πίεση από όλους τους φορείς για την βελτίωση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων της Σύρου τόσο με το κέντρο όσο με τους λοιπούς προορισμούς.

Δεν γίνεται να μιλάμε για άνοδο του τουριστικού προϊόντος της Σύρου με 4-5 δρομολόγια ημερησίως και πλοία που κάνουν την γραμμή Σύρος Πειραιάς σε 4,5 ώρες όταν νησιά όπως η Πάρος εκτελούν 40 δρομολόγια ημερησίως και μάλιστα με πλοία ιδιαίτερα γρήγορα. Εν κατακλείδι. Μόνο η έγκαιρη αφύπνιση και οι διορθωτικές κινήσεις εκ μέρους των αρμοδίων δύνανται να αντιστρέψουν την κατάσταση. Αρκεί αυτό να το αντιληφθούν και να μην ψάχνουν διαρκώς ανεμόμυλους και δον Κιχώτες.