Είναι το θέμα του καλοκαιριού, ιδίως τον Αύγουστο! Σε εφημερίδες, Μέσα Μαζικής Εξημέρωσης, στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης το βασικό θέμα, ιδιαίτερα στα νησιά και άλλους τουριστικούς προορισμούς , είναι ένα και κοινό: ΓΛΕΝΤΙ !

«Γλέντι» στο ένα χωριό, «γλέντι» στο παραδίπλα χωριό, «γλέντι» στο κοντινό νησί… Παντού κάποιο γλέντι-πανηγύρι θα εξαγγέλλεται! Οι λογής-λογής σύλλογοι -πολιτιστικοί, αθλητικοί, θεατρικοί, καλλιτεχνικοί…- καθένας προγραμματίζει κι από ένα γλέντι, κατά κανόνα με αφορμή την εορτή κάποιου αγίου ή της Παναγίας και του Χριστού! Είδηση πλέον δεν θεωρείται , όταν «γίνεται κάποιο γλέντι», αλλά  όταν «ΔΕΝ θα γίνει γλέντι»!

Πώς να το κάνουμε, δηλαδή! Είναι στο αίμα μας, στο DNA μας να …κυνηγάμε τα γλέντια! Εδώ που τα λέμε ήταν πάντα ένας τρόπος να συναντώνται οι κάτοικοι στην πλατεία του χωριού ή του νησιού, να τραγουδήσουν, να χορέψουν κι έτσι να νιώσουν περισσότερο δεμένοι, ιδιαίτερα σε δύσκολες περιόδους, όπως –για να πάμε «λίγο πίσω»-  στα χρόνια της τουρκοκρατίας. Ήταν οι θρησκευτικές γιορτές, τα πανηγύρια και τα γλέντια που κρατούσαν τους ραγιάδες ενωμένους απέναντι στους διάφορους «πασάδες» και «αγάδες»! Χωρίς υπερβολή ήταν τα πανηγύρια, τα γλέντια και οι θρησκευτικές εορτές που  «εμπόδισαν» την αφομοίωση του «Χριστιανού Ρωμιού» από τον Οθωμανό!

Κάπως  έτσι έφτασαν τα γλέντια ως τις μέρες μας! Δεν γνωρίζω πόσοι από τους νέους έχουν παρακολουθήσει παραστάσεις Καραγκιόζη, που δεν χάνει ευκαιρία να φωνάζει: «Ε, ρε γλέντια», ακόμη κι όταν η κοιλιά του …γουργουρίζει από την πείνα!  Εκείνο που έχει σημασία είναι η διάθεση για γλέντι και από …διάθεση ο Έλληνας πλέον κι όχι Ρωμιός, άλλο τίποτε! Να …φάνε κι οι κότες, που λέει κι η παροιμία! «Πολλά δε θέλει ο άνθρωπος νά ‘ν’ ήμερος, νά ‘ν’ άκακος! Λίγο φαΐ , λίγο κρασί, Χριστούγεννα κι Ανάσταση», όπως έγραψε  ο νομπελίστας ποιητής μας Οδυσσέας Ελύτης!  Αν βάλετε και λίγο από Αύγουστο μέσα, ιδού το ελληνικό γλέντι! Εδώ ταιριάζει και το γνωστό νησιώτικο τραγούδι: «Στο πανηγύρι του χωριού, στης Παναγιάς τη χάρη, γλεντάνε και χορεύουνε οι νέοι με καμάρι!»

Ρίξτε μια ματιά στις φωτογραφίες και τα βίντεο που «ανεβάζουν»  ΜΜΕ και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, αλλά και ο τύπος, έντυπος και ηλεκτρονικός! Πλήθος κόσμου «ορμάει» στις αυτοσχέδιες πίστες και ξεδίνει χορεύοντας χωρίς σταματημό! Όσο για τα πρόσωπα, λάμπουν από ενθουσιασμό, ευφορία και ξεγνοιασιά! «Ωχ, αδερφέ», λέει ο καθένας, «τώρα ήρθαμε να  ξεσκάσουμε, αύριο νά ‘μαστε καλά, θα ασχοληθούμε με τα μικρά ή μεγάλα προβλήματά μας!» Κάποιος άλλος παραδίπλα συμπληρώνει: «Μια ζωή την έχουμε κι αν δεν την γλεντήσουμε, τι θα καταλάβουμε;» Η εικόνα «πάντα και παντού», σε κάθε γλέντι-πανηγύρι πάνω κάτω ίδια: Σουβλάκια στο χέρι, μπυρίτσα στα πεζούλια, τραγούδι και ξέφρενος χορός, έστω κι αν ελάχιστοι γνωρίζουν τι και πώς το χορεύουν! Σημασία έχει, ότι γλεντάνε!

«Καλοκαίρι… Αύγουστος… Ξενοιασιά…»  Δεν είναι παράξενο πως τούτες τις μέρες στα νησιά και άλλους τουριστικούς προορισμούς η φράση που ακούγεται καθημερινά από κατοίκους και επισκέπτες  είναι: «Απόψε σε ποιο γλέντι θα πάμε;» Για να έρθει το βράδυ, τότε που οι φωνές όλων –θαρρείς μετά από συνεννόηση- «ενώνονται»  κι ακούγεται από μικρούς και μεγάλους η γεμάτη ενθουσιασμό «αγριοφωνάρα» του Καραγκιόζη: «Ε, ρε γλέντια!»

Βέβαια, καλό είναι να έχουμε στο νου μας, ότι τα γλέντια κάποτε θα τελειώσουν κι εμείς θα επιστρέψουμε στις γνωστές καθημερινές  έγνοιες!  Ας γλεντήσουμε, λοιπόν, τώρα, όμως, ας δείξουμε και λίγη …αυτοσυγκράτηση, για να μην φτάσουμε την επομένη του Δεκαπενταύγουστου από το «ε, ρε γλέντια» στο …«θα φάμε, θα πιούμε και νηστικοί θα κοιμηθούμε»!

 

Όχι, πέστε μου! Άδικο έχω;

Σας χαιρετώ όλοι

και σας φιλώ με αγάπη

Μ. ΠΡΟΠΕΤΗΣ