Γνωστή και ιστορική φράση που μας παραπέμπει στη ρωμαϊκή περίοδο, τότε που ο αυτοκράτορας προσέφερε στο λαό σιτάρι (άρτον) και θεάματα στις αρένες με σκοπό να τον κάνει να ξεχνά τα μεγάλα προβλήματά του!

Φαίνεται πως η «συνταγή» αποδείχτηκε επιτυχημένη, μιας και αρκετούς αιώνες μετά τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία οι σύγχρονες «εξουσίες» εξακολουθούν να την εφαρμόζουν πιστά! Με μια …μικρή διαφορά! Δίχως τον «άρτον»! Κάθησαν και σκέφτηκαν κάποιοι ειδήμονες και πολιτικοί αναλυτές, ότι η στέρηση του «άρτου» καθιστά περισσότερο ευάλωτους και «διαχειρίσιμους» τους πεινασμένους κι όχι τους χορτάτους! Έτσι, απεφάνθησαν: «Μόνον θεάματα!»

Όλη μας η ζωή έχει γίνει πλέον «θέαμα»! Κάθε στιγμή, κάθε δραστηριότητα, κάθε επιδίωξη και επιθυμία μας έχει θέαμα που απαντά στα «γιατί», τα «τι» και τα «θέλω» του σύγχρονου ανθρώπου! Από τη γέννησή του μέχρι τον θάνατό του! Τόσο η βάφτιση, όσο και η κηδεία έχουν αναχθεί από τους ειδικούς τού σύγχρονου μάρκετινγκ σε θεάματα! «Γιατί ο γείτονας έκανε λαμπρή τελετή τα βαφτίσια της κόρης του; Εγώ για το γιο μου θα κάνω λαμπρότερη!»  «Γιατί η γειτόνισσα έφερε δύο παπάδες στην κηδεία του παππού της; Εγώ θα φέρω  τρεις και θα πληρώσω για ακριβότερο φέρετρο!» Όλα ένα θέαμα! Όλα για το θεαθήναι! Για να μην μιλήσουμε και για γάμους! Εκεί το θέαμα ξεπερνά σε πολυτέλεια και αφθονία τα σκηνικά του …Hollywood!!!

Αμ, οι γιορτές; Οι μεγάλες θρησκευτικές γιορτές που υποτίθεται ότι υπάρχουν για να θυμίζουν σημαντικά γεγονότα από τη ζωή του Ιησού Χριστού, της Παναγίας, αλλά και των αγίων, έχουν …μεταλλαχτεί σε αφορμή για καταναλωτική μανία, παραμερίζοντας και συχνά διαστρέφοντας το πραγματικό τους νόημα ! Χριστούγεννα σημαίνει …ανταλλαγή δώρων και μόνο! Ποιος ο λόγος να περάσουμε έστω και για λίγο από την εκκλησία; Μένουμε στο θέαμα και ξεχνάμε την ουσία!

Βέβαια, έτσι έχουμε μάθει από μικροί! Έτσι μας έχουν μάθει! Στο σχολείο; Η προσπάθεια να τιμήσουμε «αγώνες και αγωνιστές» γίνεται ένα μικρό ή μεγάλο θέαμα! Στον αγιασμό της σχολικής περιόδου κάθε Σεπτέμβρη όλοι –μικροί και μεγάλοι αιρετοί- θα συμμετάσχουν στο …θέαμα!

Γίνεται θεμελίωση ή εγκαίνια ενός έργου, μετά από πολλά χρόνια υποσχέσεων και υπομονής; Καινούργιο θέαμα και μάλιστα με συνοδεία καμερών και πλήθους μικροφώνων! Κι οι άλλοι γύρω, απλοί θεατές του θεάματος, απλώς χειροκροτούν ευχαριστημένοι!

Επίσκεψη πολιτικού προσώπου σε θρησκευτικό προσκύνημα; Όλα τα κανάλια κι οι ραδιοφωνικοί σταθμοί  στο πόδι για να προβάλουν το θέαμα του «πιστού ηγέτη» που ως «απλός προσκυνητής» σκύβει και ασπάζεται την εικόνα, ενώ την ίδια ώρα το πλήθος των θεατών απλώς θαυμάζει και χειροκροτεί! Μα, θα μου πείτε, μήπως τέτοια θεάματα δεν επιζητούν κάποιοι θρησκευτικοί ηγέτες για να φωτογραφηθούν δίπλα στον «ηγεμόνα» ελπίζοντας να πάρουν λίγη δόξα από κείνον ή κάποιες …υποσχέσεις ; Πιθανόν, τι να σας πω!

Σε περιόδους που  οι κοινωνικές, οικονομικές συνθήκες δυσκολεύουν τη ζωή μας, «λύση στα προβλήματα» υπάρχει και είναι …δοκιμασμένη! Θεάματα! Δώστε συναυλίες, πολιτιστικά καλοκαίρια, αγώνες ποδοσφαίρου, μπάσκετ, βόλεϊ  κι ό,τι άλλο σκεφτείτε, για να διασκεδάσουν όσοι δύσκολα τα φέρνουν βόλτα και να ξεχνούν πείνα και προβλήματα! (Αν δείτε πόσο περισσότερα είναι τα χρήματα για νέα γήπεδα αντί για σχολεία, θα καταλάβετε ότι το θέαμα και μόνον αυτό «μετράει» στις μέρες μας!)

Θέαμα, λοιπόν, και όχι «άρτος»!  Ίσως  οι κάθε μορφής κάτοχοι καρεκλών εξουσίας να θυμούνται τη φράση του Ιησού: «Ουκ επ’ άρτωμόνωζήσεται άνθρωπος», για τούτο, αφήνουν κατά μέρος τον «άρτον» και προσφέρουν …θεάματα!

Όσο για μας: Μένουμε απαθείς θεατές και χειροκροτούμε σκεπτόμενοι: «Φάτε μάτια ψάρια και κοιλιά περίδρομο»!

 

Όχι, πέστε μου! Άδικο έχω;

Σας χαιρετώ όλοι

και σας φιλώ με αγάπη

Μ. ΠΡΟΠΕΤΗΣ