Έχουν περάσει εκατόν και πλέον χρόνια από τότε που ο ρομαντικός ποιητής Άγγελος Βλάχος στο ποίημά του «Η ωραία Ελλάς» έγραφε: «Ξεύρεις την γη όπου ανθεί φαιδρά πορτοκαλέα;» Με τα χρόνια, ωστόσο, η φράση «γη της φαιδράς πορτοκαλέας» έφτασε να χρησιμοποιείται ειρωνικά υπονοώντας μια χώρα όπου τίποτε δεν πάει καλά! Ακόμη και το επίθετο «φαιδρός» έφτασε να σημαίνει τον αστείο, τον στερούμενο σοβαρότητας!
Κάπως έτσι φτάσαμε και στο σήμερα, με τον στίχο του Άγγελου Βλάχου να παραμένει επίκαιρος και μεγάλος αριθμός πολιτών και πολιτικών (όταν βρίσκονται στην αντιπολίτευση, γιατί ως «εξουσία» όλα τα βλέπουν «σοβαρά» και καθόλου «φαιδρά») να τον θυμούνται συχνά για να καταγγείλουν τα «κακώς κείμενα» αυτής της χώρας! Προφανώς, θα το έχετε ακούσει πολλές φορές!
Με τη σειρά μου θυμήθηκα τον ποιητή, όταν άκουσα προ ημερών τον κ. Αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού να εξαγγέλλει πληθώρα δράσεων στη Σύρο με τον πομπώδη τίτλο-σιδηρόδρομο: «Εβδομάδα Αθλητικής, Ολυμπιακής, Παραολυμπιακής Παιδείας, Ιστορίας & Αξιών ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΙΚΕΛΑΣ»! Μάλιστα, όπως πληροφορηθήκαμε, η ημέρα έναρξης του θεσμού θα είναι τοπική αργία! (Κάποιοι μικροπρεπείς είπαν πως η εξαγγελία έγινε, επειδή ο κ.Υπουργός «ξέχασε» να συμπεριλάβει το νησί του Δημητρίου Βικέλα στα μέρη από όπου θα περάσει η Ολυμπιακής Φλόγα! Προφανώς …φοβήθηκε πως αν εξοργιστούν οι Συριανοί, είναι ικανοί σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας να γεμίσουν ακόμη και …τηλεφωνικό θάλαμο!!! )
Ωραία ιδέα σκέφτηκα ενθουσιασμένος στο πρώτο άκουσμα της εξαγγελίας! Μόνο που τον ενθουσιασμό ακολούθησε σκεπτικισμός και αναπάντητα ερωτήματα! Αναρωτήθηκα, λοιπόν, «αφελώς»: «Ωραία! Θα προγραμματιστούν εκδηλώσεις και φιέστες! Όμως, πέστε μου κι εσείς: ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΟΥΝ; ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ; Στο έτοιμο να γκρεμιστεί ΑΚΕΝ «Δημήτριος Βικέλας», στο ξεχασμένο κολυμβητήριο ή στο ανοιχτό γυμναστήριο στα Πευκάκια που θυμίζει παρατημένο λατομείο; Πού θα λάβουν χώρα οι αθλητικές εκδηλώσεις; Στις ανύπαρκτες αθλητικές υποδομές των σχολείων; Στο γήπεδο όπου καθημερινά χρησιμοποιούν οι ομάδες; Μήπως στο ακόμη «κλειστόν δια το κοινόν» γήπεδο της Άνω Σύρου; Στο γηπεδάκι των Καμινίων ή του Βροντάδου; Από πολύ μικροί έως ακατάλληλοι οι αθλητικοί χώροι στο νησί! Τότε, πού; Σε …κλειστούς χώρους θα μιλήσουμε στα παιδιά για τον Αθλητισμό και την Ολυμπιακή Παιδεία; Άειντε και μιλήσαμε και πείσαμε τους νέους της Σύρου ότι «νους υγιής εν σώματι υγιεί»! Και μετά; Τι μένει να κάνουν, αφού δεν θα βρίσκουν χώρους να αθληθούν ούτε καν αλάνες να τρέξουν και να παίξουν; Θα τους πούμε, με τον τρόπο μας, να επιστρέψουν σε smartphone και social media ξεχνώντας όχι μόνο να κινούνται και να αθλούνται, αλλά και να συνομιλούν;»
Καλή είναι η «βιτρίνα» που θα βγάλουμε προς τα έξω, αναδεικνύοντας την «γενέτειρα του Δημητρίου Βικέλα» και οι φιέστες προς τιμήν του , αλλά –λέω τώρα εγώ, πάντα αφελής- «μήπως θα ήταν προτιμότερο να φροντίσουμε να παραδώσουμε γήπεδα και χώρους άθλησης τιμώντας τον Βικέλα με έργα και πράξεις ουσίας και όχι με …ταρατατζούμ και ταρατατά:»
Θα φανταζόταν ποτέ ο Δημήτριος Βικέλας, όταν με τον Πιέρ Ντε Κουμπερτέν έπαιρναν την πρωτοβουλία αναβίωσης των «Ολυμπιακών Αγώνων», ότι στη γενέτειρά του θα οργάνωναν προς τιμήν του αθλητικές εκδηλώσεις …χωρίς αθλητικούς χώρους;
Κι αν στους επόμενους Ολυμπιακούς Αγώνες ένας άλλος Υπουργός Αθλητισμού έχει άλλη γνώμη, τι θα γίνει; Θα ξεχάσουμε την «Εβδομάδα Αθλητικής, Ολυμπιακής, Παραολυμπιακής Παιδείας, Ιστορίας & Αξιών ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΙΚΕΛΑΣ» και θα αναρωτιόμαστε, για πολλοστή φορά: Θα αποκτήσει κάποτε η Σύρος αθλητικούς χώρους για να τιμήσει πραγματικά τον Δημήτριο Βικέλα;
Σε τελευταία ανάλυση, θα πάψουμε κάποτε να είμαστε «η γη όπου ανθεί φαιδρά πορτοκαλέα»;
Όχι, πέστε μου, άδικο έχω;
Σας χαιρετώ όλοι και σας φιλώ
Μ. Προπέτης






























