Τουλάχιστον ως ελπιδοφόρα μπορεί να χαρακτηριστεί η πορεία της πρότυπης – σε φιλοσοφία – τοπικής επιχείρησης του τυροκομείου «Ζωζεφίνος», που εδώ και έξι χρόνια έχει αλλάξει επίπεδο λειτουργίας, στοχεύοντας στην παραγωγή νέων προϊόντων, βασισμένων σε υλικά που παράγει η κυκλαδίτικη γη, και τα οποία μπορούν να οδηγήσουν την τοπική γαστρονομία στην κορυφή της γευσιγνωσίας.

 «Σαν Μιχάλη» – το κορυφαίο brand name

Με μπροστάρη τον Στέφανο Βακόνδιο, το Τυροκομείο «Ζωζεφίνος» έκανε μια κίνηση ματ όταν έκλεισε ο Αγροτικός Συνεταιρισμός που έβγαζε το μοναδικό και φημισμένο «Σαν Μιχάλη», προσλαμβάνοντας τον τυροκόμο και τον βοηθό τυροκόμο που ήξεραν τα μυστικά της συνταγής γι αυτό το τυρί, το οποίο βεβαίως είναι συνώνυμο της Σύρου στο κομμάτι της υψηλής γαστρονομίας.

«Δόξα τον Θεό, είμαστε σε έναν καλό δρόμο. Διάγουμε πλέον τον 6ο χρόνο λειτουργίας μας και μπορώ να πω ότι έχουμε διορθώσει τα λάθη που κάναμε στην αρχή της πορείας μας, ενώ παράλληλα προσπαθούμε να παράγουμε νέους κωδικούς και προϊόντα που ταιριάζουν στην ελληνική κουζίνα.

Με βάση το γάλα που βγαίνει από τις αγελάδες που εκτρέφουμε εμείς και τη συνεργασία μας με άλλους 30 ντόπιους προμηθευτές κατσικίσιου και πρόβειου γάλακτος, έχουμε κατορθώσει τα προϊόντα μας να βρίσκονται στα καλύτερα ξενοδοχεία της Ελλάδος, σε πολλά επώνυμα και γνωστά εστιατόρια, καθώς επίσης και σε όλες σχεδόν τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όλης της Ελλάδας», τόνισε ο κ. Βακόνδιος.

Συνεχείς οι βραβεύσεις των προϊόντων

Με «ναυαρχίδα» το περίφημο «Σαν Μιχάλη», που έχει τιμηθεί πολλάκις σε γευστικούς διαγωνισμούς, το τυροκομείο έχει κερδίσει την αναγνώριση και για άλλα προϊόντα του.

Συγκεκριμένα, το 2018, το «Σαν Μιχάλη» κέρδισε το χρυσό βραβείο στον διαγωνισμό του Olymp Awards, παρουσία και του σεφ του Προέδρου της Δημοκρατίας που προμηθεύεται το τυρί ανελλιπώς από το τυροκομείο, ενώ το χάλκινο πήρε μία καινούργια γραβιέρα με το όνομα «Τρίπτυχο», καθώς παράγεται από 3 διαφορετικά είδη γάλακτος: αγελαδινό, πρόβειο και κατσικίσιο.

Το 2017, ανάμεσα σε 58 διαφορετικά προϊόντα, το «Μερακλίδικο» έλαβε το χρυσό βραβείο στην Daily Expo, ενώ και το 2016, το «Σαν Μιχάλη» είχε κερδίσει ξανά την πρώτη θέση σε πανελλήνιο γευστικό διαγωνισμό.

Στόχος η διείσδυση στα τοπικά εστιατόρια και ξενοδοχεία

Όπως επισημαίνει ο κ. Βακόνδιος, σκοπός δεν είναι μόνο τα βραβεία  σε γευστικούς διαγωνισμούς, οι οποίοι βέβαια ανεβάζουν το κύρος του τυροκομείου.

«Σκοπός μας, ωστόσο, δεν είναι μόνο αυτός. Δεν λέμε όχι στις βραβεύσεις, προς Θεού. Στόχος μας, όμως, είναι να καθιερωθούμε στη συνείδηση του κυκλαδίτικου καταναλωτικού κοινού και κυρίως να εισχωρήσουμε σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό στις κουζίνες των συριανών και κυκλαδίτικων εστιατορίων και ξενοδοχείων, τα οποία είναι καλό να προάγουν τα τοπικά προϊόντα.

Γνωρίζω ότι το «Σαν Μιχάλη» είναι δύσκολο για τον καθένα να το προμηθευτεί καθώς είναι ένα από τα ακριβότερα τυριά της Ελλάδας, αν όχι το ακριβότερο. Ξέρουμε, λοιπόν, ότι είναι δύσκολο να το πουλήσεις σε πολλές περιπτώσεις. Αλλά αν ένα τοπικό εστιατόριο δεν προσφέρει, ας πούμε, ένα σαγανάκι με «Σαν Μιχάλη», έστω και με κατά τι αυξημένη τιμή, πως ο πελάτης θα εκτιμήσει ότι τρώει κάτι από την συριανή κουζίνα; Πιστεύω ότι είναι ένα brand name που πάει μπροστά από μόνο του κι εμείς ακολουθούμε…».

Μεγάλη συνεισφορά και στην τοπική οικονομία

Αυτό που πιθανώς δεν είναι εύκολα αντιληπτό είναι ότι η λειτουργία του τυροκομείου «Ζωζεφίνος» στηρίζει ένα κομμάτι της τοπικής οικονομίας της Σύρου, καθώς οι κύριοι προμηθευτές του είναι 30 παραγωγοί γάλακτος από το νησί, συν 7 υπάλληλοι που δουλεύουν εκεί. Αν αναλογιστεί κανείς ότι και αυτοί οι 30 προμηθευτές συμβάλουν στην τοπική αγορά για τις προμήθειες των δικών τους ζώων αλλά και διαφόρων αναγκών που έχουν οι φάρμες του, τότε μπορεί να καταλάβει κανείς ότι προκύπτει ένα σημαντικός τζίρος στην τοπική αγορά που ανακυκλώνεται και μένει μέσα στο νησί.

«Παίρνοντας έστω και ένα γιαούρτι από το σούπερ μάρκετ, να ξέρουν οι Συριανοί ότι δεν στηρίζουν μόνο τον Ζωζεφίνο αλλά και 37 συριανές οικογένειες που δραστηριοποιούνται μαζί του. Αυτό, νομίζω, είναι το πιο βασικό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε για να ενισχύσουμε κι εμείς με τον τρόπο μας την τοπική μας αγορά, η οποία χρειάζεται να στηρίζει – όπως μπορεί – τους συριανούς παραγωγούς και συριανές επιχειρήσεις που προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα. Εμείς, πάντως, θα δίνουμε τον αγώνα μας καθημερινά και πιστεύω ότι θα αντέξουμε, αν και οι καιροί είναι πάρα πολύ δύσκολοι. Με τη βοήθεια, όμως, της συριανής κοινωνίας, θεωρώ ότι θα πετύχουμε τους στόχους μας», κατέληξε ο κ. Βακόνδιος.

Παλιά και νέα προϊόντα

Κατσικίσια γραβιέρα με 100% κατσικίσιο γάλα, γραβιέρα με θυμάρι, γραβιέρα με μπούκοβο, γραβιέρα με σκόρδο, γραβιέρα με λιαστή ντομάτα σύρου, γροθοτυράκι με 5 γεύσεις (σκέτο κατσικίσιο, σκέτο αγελαδινό, με λιαστή ντομάτα, με μπούκοβο και με ρίγανη), το «Μερακλίδικο» είδος λευκού τυριού, ανθότυρο