Μια εικόνα χίλιες λέξεις, ίσως είναι από τις πιο διαδεδομένες εκφράσεις που χρησιμοποιείται στην γλώσσα μας, της οποίας το νόημα είναι πίστευε αυτό που βλέπεις με τα μάτια σου και όχι αυτό που σου μεταφέρουν οι άλλοι με λόγια.

Της Φλώρας Μπαρμπέτα

Σκοπός μου δεν είναι να εμβαθύνω σε αυτή την έννοια, ωστόσο θα παραμείνω στη λέξη «εικόνα», διότι αυτό μας ενδιαφέρει σήμερα. Στο προηγούμενο άρθρο η στήλη ασχολήθηκε με την «ταυτότητα» ενός τόπου, η οποία αποτελεί έναν ουσιαστικό πυλώνα αναγνωρισιμότητας του.

Η ταυτότητα συνδέεται άμεσα με έναν δεύτερο πυλώνα που αφορά την εικόνα του τόπου. Η εικόνα είναι ενσυναίσθηση, ανάμνηση, είναι ένα σύνολο πεποιθήσεων, ιδεών, εντυπώσεων. Τι γνωρίζουμε, τι νιώθουμε ή πως αξιολογούμε τον τόπο, το μέρος που επισκεφθήκαμε. Σκεφτείτε ότι είναι πιθανό να κατασκευάσουμε μια εικόνα στο μυαλό μας για ένα τόπο που δεν έχουμε επισκεφτεί ποτέ! Έχουμε όμως διαμορφώσει άποψη από τον κινηματογράφο, από ένα τραγούδι, από διηγήσεις, από βιβλία, από τα ΜΜΕ  ή από μεγάλα γεγονότα και events. Για παράδειγμα όταν λέμε ή όταν ακούμε για πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, το Παρίσι, η Ρώμη, τι νιώθουμε και που πετάει η φαντασία μας. Συνδέουμε το όνομα της πόλης με αυτό που έχουμε κατασκευάσει στο μυαλό μας από πληροφορίες και εικόνες που έχουμε ακούσει.  Αν μάλιστα επισκεφτούμε το μέρος, τότε η εικόνα στο μυαλό μας αποκτά άλλη βαρύτητα καθώς προσαυξάνεται από τις δικές μας αναμνήσεις!

Τώρα προσοχή, η εικόνα που έχουμε προκατασκευάσει μέσα μας για ένα τόπο μπορεί να είναι θετική ή αρνητική. Προσθέτοντας τις εμπειρίες μας, η εικόνα ενδέχεται να αντιστραφεί ή να ενισχυθεί ανάλογα με το πώς αξιολογούμε τον τόπο και τα γεγονότα που ζήσαμε. Σκεφτείτε, είστε στην Πορταριά, χιονίζει, αναμμένο τζάκι, παρέα, τσίπουρο, μεζές, κιθάρα, τραγούδι. Πάντα θα μεταφέρετε στον λόγο σας το θετικό συναίσθημα και τη θετική εικόνα για την Πορταριά. Επίσης με τη φαντασία μας μπορεί να έχουμε μια πλούσια ή αδύναμη εικόνα για τον τόπο γεγονός που σχετίζεται με την πληθώρα γνώσεων και πληροφοριών που έχουμε για το μέρος αυτό.

Για παράδειγμα τι γνωρίζαμε για τις Σεϋχέλλες το 1987 όταν έγιναν τραγούδι από την Πωλίνα, όπου θα πηγαίναμε για τρέλες! Και τι εικόνα και πόση πληροφορία έχουμε σήμερα για τις Σεϋχέλλες, άσε που κάποιοι  ίσως και να  έχετε πάει… και καλά κάνατε, ακόμα και αν δεν κάνατε τρέλες στις Σεϋχέλλες! Για να σοβαρευτούμε, οι πηγές που συμβάλλουν στη διαμόρφωση της εικόνας και της φήμης μιας περιοχής, μιας χώρας, είναι η ιστορία, η πολιτισμός, τα εξαγώγιμα προϊόντα, οι καινοτόμες ιδέες, η πρωτοπορία στην τέχνη, την επιστήμη, η πολιτική, οι διαδικασίες προβολής του ίδιου του τόπου.

Και για να έρθουμε στα καθ ημάς, η Σύρος διαθέτει πολλά από τα στοιχεία που απαιτούνται για να χαραχτεί μια δυνατή εικόνα στο μυαλό του επισκέπτη μας, δεν συμφωνείτε; Το ερώτημα που προκύπτει είναι ποια εικόνα έχουμε ΕΜΕΙΣ για το νησί μας, και  τι κάνουμε ως κοινωνία και ως τοπικές αρχές ώστε να πείσουμε τους άλλους. Χρειαζόμαστε συγκριτικά στοιχεία, έτσι την ερχόμενη εβδομάδα θα επιστρέψουμε στη Βαρκελώνη προκειμένου να ερευνήσουμε τα βήματα και τη στρατηγική που ακολούθησαν όλοι οι εμπλεκόμενοι με αποτέλεσμα την τουριστική ανάδυση της πόλης τους. Ετοιμάστε βαλίτσες,  φεύγουμε!