Νοέμβριος μήνας περίεργος και ιδιόμορφος, μελαγχολικός και αισιόδοξος. Μελαγχολικός γιατί προμηνύεται ο χειμώνας, αισιόδοξος επειδή ταυτίζεται με τη συγκομιδή, που θα βοηθήσει σε ένα καλό ξεχειμώνιασμα.  Είναι ο ενδέκατος μήνας του Γρηγοριανού Ημερολογίου, διατηρεί όμως την ονομασία του από το Ρωμαϊκό ημερολόγιο και τη λατινική λέξη November, η οποία προέρχεται από το novem (εννέα). Στο Ρωμαϊκό δεκάμηνο ημερολόγιο ο Νοέμβριος μήνας ήταν ο ένατος, όταν στη συνέχεια προστέθηκαν οι μήνες Ιανουάριος και Φεβρουάριος, πήρε τη ενδέκατη θέση.

της Φλώρας Μπαρμπέτα

Ανοίγοντας βιβλία ή σερφάροντας στο διαδίκτυο φρεσκάρουμε τη μνήμη μας σχετικά με τις ονομασίες που χαρακτηρίζουν τον Νοέμβριο μήνα. Βροχάρης (γιατί έχει πολλές βροχές), Χαμένο (γιατί έχει τις μικρότερες μέρες σε διάρκεια φωτός), Ανακατεμένο (γιατί έχει άστατο καιρό), Κρασομηνάς (γιατί ανοίγουν τα καινούρια κρασιά), Μεθυστής (γιατί όσοι δοκιμάζουν τα νέα κρασιά … μεθάνε …), Σποριάς (γιατί είναι ο καταλληλότερος μήνας για τη σπορά), Ξυλευτής (γιατί μαζεύουν τα ξύλα). Τα επίθετα που αντιστοιχούν στον Νοέμβριο μήνα δεν ξέρω πόσο επίκαιρα είναι ή θα παραμείνουν. Φοβάμαι ότι χρειαζόμαστε τις γνώσεις κάποιου ειδικού, ενός μετεωρολόγου, μιας που οι καιρικές συνθήκες μας χορεύουν όλους στο ταψί!

Στο νησί μας (τουλάχιστον μέχρι την ώρα που γράφεται το άρθρο), το μικρό καλοκαιράκι του Σεπτέμβρη έχει φτάσει μέχρι τις αρχές του Νοέμβρη… Η τουριστική σεζόν όπως γράφτηκε σε προηγούμενο άρθρο έχει ολοκληρωθεί. Και μάλιστα ο επιχειρηματικός κόσμος που σχετίζεται με την τουριστική δραστηριότητα, αναπαύεται. Και πολύ καλά κάνει. Χρειάζεται και η ανάπαυση ώστε να γεμίσουν οι μπαταρίες του οργανισμού και του μυαλού πριν ξεκινήσουν τα νέα σχέδια, τα νέα πλάνα, τα νέα όνειρα.

Προσωπικά τα όνειρα μου αρέσουν πολύ, όχι αυτά του ύπνου, τα άλλα τα ωραία που σε ταξιδεύουν. Αλλά μου αρέσει και η πραγματικότητα, κυρίως μου αρέσει το ότι ζούμε σε μια δημοκρατική χώρα, που παρέχει την δυνατότητα μέσω της ελεύθερης βούλησης να σχεδιάζουμε το αύριο!

ΞΑΝΑΘΥΜΙΖΩ για πολλοστή φορά, ότι για να σχεδιάσεις το τουριστικό σου μέλλον χρειάζεσαι όραμα και στόχους. Να έχεις κατανοήσει ποιος είσαι και που θέλεις να πας. Ποιες είναι οι δυνάμεις και οι δυνατότητες του τόπου, αλλά και των ΠΟΛΙΤΩΝ. Να γνωρίζεις ή να μάθεις (ανοίγουμε και κανένα βιβλίο) τι είναι τουρισμός, τι είναι τουριστικό προϊόν. Για παράδειγμα έχετε σκεφτεί ότι το σύνολο της τουριστικής δραστηριότητας είτε αυτό γίνεται από την πλευρά του επισκέπτη, είτε από την πλευρά του οικοδεσπότη, απαντά σε τρια απλά, απλούστατα ερωτήματα: «Πως; Που; Τι;»

Πάμε να τα εξηγήσουμε. Πως; Πως θα πάω στον προορισμό μου; Με αυτοκίνητο, με τραίνο, με πλοίο, με αεροπλάνο, με διαστημόπλοιο; (μετά από κάποιες δεκαετίες!) Που; Που θα μείνω; Σε ξενοδοχείο, σε ενοικιαζόμενα δωμάτια, σε σπίτι, σε κάμπινγκ, στο παγκάκι κάτω από τα αστέρια; Τι; Τι θα κάνω εκεί που θα πάω; Θα φάω, θα πιω, θα διασκεδάσω, θα κολυμπήσω, θα κάνω ηλιοθεραπεία, θα κάνω ορειβασία, θα επισκεφτώ μουσεία, θα ακούσω συναυλίες, θα ερωτευτώ; Τι θα κάνω;

Στα ερωτήματα του επισκέπτη ο τόπος που θα τον υποδεχτεί οφείλει να απαντήσει σε κάθε ερώτημα με ολοκληρωμένο ΕΡΓΟ, το οποίο χρειάζεται σχεδιασμό με ΟΛΟΥΣ τους εμπλεκόμενους. Η Τουριστική δραστηριότητα ΔΕΝ ανήκει μόνο στους ιδιώτες ή μόνο στο κράτος. Απαιτείται σύμπραξη και των δυο μερών. Διαφορετικά δεν θα απαντήσετε ποτέ ούτε στο Πως, ούτε στο Που, ούτε στο Τι. Θα απαντήσει ο γείτονας!