Πρωτοπορία, πρωτοπόροι είναι τα άτομα που προηγούνται της εποχής τους και που συνήθως διακρίνονται για την προοδευτικότητά τους. Είναι « … επί κεφαλής καινοτόμου πολιτικής, κοινωνικής, πνευματικής ή άλλης κίνησης …», αναφέρει στο λήμμα ο Μπαμπινιώτης στο ομώνυμο λεξικό.

της Φλώρας Μπαρμπέτα

Στην κοινωνική και επαγγελματική πυραμίδα θεωρώ ότι τα πιο προοδευτικά και πρωτοπόρα επαγγέλματα είναι δύο. Αυτό του ακαδημαϊκού και αυτό του επιχειρηματία. Στην επιστημονική κοινότητα και μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα συλλαμβάνεται  η ιδέα, η καινοτομία, σε όποιο πεδίο της επιστήμης. Η σύλληψη της ιδέας, της θεωρίας, του νόμου παράγεται μέσα από την ερευνητική διαδικασία. Η εφαρμογή της επιστήμης  στην κοινωνία υλοποιείται από την επιχειρηματική κοινότητα η οποία χρηματοδοτεί την ιδέα.

Οι πρόγονοι μας όταν έφτιαξαν το θαύμα της Ερμούπολης τον 19 αιώνα, για το οποίο εμείς μόνο καυχιόμαστε, στηρίχτηκαν στην πρωτοπορία, στην καινοτομία, και στην τόλμη! Κάτι που απουσιάζει από τα χαρακτηριστικά μας σήμερα. Όχι; Μα αν τα είχαμε θα ήμασταν οι πρώτοι των πρώτων. Είμαστε;

Στο πεδίο του τουρισμού θα πρέπει να υπενθυμίσω, ότι η τουριστική δραστηριότητα είναι ένα μεικτό προϊόν παραγόμενο από τη σύμπραξη κρατικών και ιδιωτικών φορέων. Αν έχεις μόνο ξενοδοχεία χωρίς δρόμους, λιμάνια, αεροδρόμια ο επισκέπτης δεν θα φτάσει ποτέ στον προορισμό. Αν έχεις δρόμους, λιμάνια, αεροδρόμια χωρίς καταλύματα ο επισκέπτης θα κοιμηθεί στο παγκάκι.  Ο τουρισμός είναι οικονομία, είναι επενδύσεις, είναι επιχειρηματικότητα, είναι συμφέροντα. Οι εμπλεκόμενοι με αυτό το αντικείμενο είναι επενδυτές μικρών ή μεγάλων ατομικών ή πολυεθνικών συμφερόντων που στόχο έχουν το κέρδος. Χωρίς κερδοφορία η επιχειρηματικότητα  δεν έχει μέλλον. Σήμερα στην περίπτωση της Σύρου, οι εμπλεκόμενες πλευρές δεν έχουν το απαραίτητο θάρρος, την τόλμη, για κίνηση ματ  που θα μας οδηγήσουν στο επόμενο στάδιο.  Φοβάμαι ότι δεν έχουμε πιάσει τον ταύρο από τα κέρατα, παραμένουμε στη λογική προηγούμενων δεκαετιών.   Σε συνεργασία με τον brand strategist  νομίζω πως έφτασε η στιγμή να  ασχοληθούμε με μεγάλα projects. Για παράδειγμα η οργάνωση fam trips (ταξίδια εξοικείωσης) με δημοσιογραφικούς οργανισμούς, bloggers, influencers, τουριστικούς πράκτορες, προερχόμενοι από όλο τον κόσμο, φυσικά και τη χώρα μας. Μέσω αυτής της ενέργειας οι προσκεκλημένοι γνωρίζουν τον τόπο από κοντά και ζουν την εμπειρία που τους προσφέρει. Αυτή την εμπειρία την μεταφέρουν  με όποιο μέσο (εφημερίδα, περιοδικό, τηλεόραση, διαδίκτυο) στο κοινό τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις η φιλοξενία είναι υψηλού επιπέδου, περιλαμβάνει  αρκετά άτομα και το κόστος είναι μεγάλο. Ένα άλλο project αφορά την  κατασκευή πρότυπης ηλεκτρονικής πλατφόρμας, μεταφρασμένης σε αρκετές γλώσσες, πάντα επικαιροποιημένη, η οποία θα παρέχει κάθε είδους πληροφορία σχετική για την Σύρο. Αυτή η ενέργεια θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που προσφέρει ο πανεπιστημιακός οργανισμός. Για την επιτυχία των προαναφερθέντων απαιτείται ατζέντα, στοχοπροσήλωση, και φυσικά οικονομική υποστήριξη. Κατανοώ ότι τα οικονομικά του Δήμου είναι πενιχρά, κατανοώ επίσης ότι ο τουρισμός είναι ένα σπάταλο προϊόν. Με την εκπόνηση μελετών άρτια κοστολογημένων μπορεί ο Δήμος να προσεγγίσει μεγάλες εταιρείες όπως η ΟΝΕΧ, BLUE STAR FERRIES, EMIRATES, AEGEAN AIRLINES, SKY EXPRESS, VODAFONE, COSMOTE και άλλες, προκειμένου να γίνουν σπόνσορες και να χρηματοδοτήσουν τα προγράμματα. Δεν είναι μομφή προς κανένα πρόσωπο, είναι ματιά στην ιστορία μας, στα γεγονότα. Όποιος δεν κοιτά την ιστορία του δεν μπορεί να διορθώσει τα λάθη του, άρα δεν μπορεί να πάει μπροστά, δεν μπορεί να προχωρήσει. Χρειαζόμαστε συνεργασίες και ΤΟΛΜΗ, όπως ακριβώς έκαναν οι πρόγονοί μας. Ίσως και αλλαγή ομπρέλας …