Να υποθέσω ότι δεν είμαι η μοναδική πολίτης αυτής της χώρας, κάπου υπάρχει άλλη μία ή άλλος ένας, που έχει αντιμετωπίσει την ακόλουθη σκηνή. Βρίσκεσαι στην ουρά μιας Τράπεζας ή μιας Δημόσιας Υπηρεσίας, έχεις κάνει δημόσιες σχέσεις και έχεις πληροφορηθεί όλα τα μαντάτα και κουτσομπολιά του τόπου, και όταν μετά από ώρα έρχεται η πολυπόθητη στιγμή να συνδιαλλαγείς με τον/την υπάλληλο αντιλαμβάνεσαι έντρομος/η ότι η ταυτότητα σου  ΔΕΝ είναι στη θέση της τσάντας ή του πορτοφολιού!  Σε κλάσματα δευτερολέπτου προσπαθείς να θυμηθείς αν την είδες τελευταία φορά στο συρτάρι του γραφείου ή κάτω από βαζάκι με το μέλι!!! Σκας χαμόγελο, σκύβεις κεφάλι, και αποχωρείς σχολιάζοντας διάφορα για τον εαυτό σου …  φυσικά από μέσα σου…. Ήττα!

 

της Φλώρας Μπαρμπέτα

 

 

Ταυτότητα λοιπόν είναι το πλαστικοποιημένο mini εντυπάκι που όλοι κουβαλάμε μαζί μας, το οποίο περιέχει την πιο νόστιμη φωτογραφία μας, και αναγράφει όλα τα χαρακτηριστικά που μας ξεχωρίζουν από το διπλανό ή τη διπλανή μας. Η επιστημονική ερμηνεία στο μάθημα της επικοινωνίας αναφέρει «Ταυτότητα είναι μια λέξη αμφίσημη, σημαίνει την απόλυτη ομοιότητα ή ισότητα ανάμεσα σε άτομα, ομάδες, απόψεις, πράγματα ή σύμβολα τα οποία ταυτίζονται». Επίσης «υποδηλώνει το σύνολο των χαρακτηριστικών που διαφοροποιούν κάποιον ή κάτι από κάτι άλλο».  Η ταυτότητα συγκροτείται σε ένα πλαίσιο σχέσεων, και εμπερικλείει πάντοτε τη διαφορετικότητα και τις σχέσεις μας με τους «άλλους» και με τον κόσμο.

Τι σημαίνει η ταυτότητα για ένα τόπο; Και πόσο δυνατό χαρτί αποτελεί όταν ο τόπος έχει το ρόλο του βασιλιά στη διεθνή σκακιέρα του τουριστικού παιχνιδιού; Πολύ δυνατό και καθοριστικό. Η ταυτότητα ενός κράτους, μιας περιφέρειας ή μιας πόλης, αποδεικνύει ποιος πραγματικά είναι αυτός ο τόπος, μας παρουσιάζει πληροφορίες για το σύνολο των αξιών και των ιδιοτήτων του, που τον καθιστούν ξεχωριστό και μοναδικό πάνω στη γη. Το τοπίο είναι το θεμέλιο της ταυτότητας ενός τόπου, καθώς θεωρείται πολύτιμο συστατικό του ανθρώπινου περιβάλλοντος αλλά και έκφραση του πολιτισμού και της φυσικής κληρονομιάς. Η προσέγγιση της ταυτότητας μιας περιοχής πραγματοποιείται μέσω φαινομενολογικών και αντικειμενικών παραγόντων. Στην πρώτη περίπτωση εξετάζεται η εντύπωση που προκαλεί η περιοχή στον άνθρωπο. Στη δεύτερη περίπτωση τα αντικειμενικά στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητα της περιοχής, προσεγγίζονται μέσα από ένα σύνολο δομημένων χαρακτηριστικών όπως μορφολογία, κλίμα, φυσικό περιβάλλον, αλλά και από τη μορφή, την ένταση και τον χαρακτήρα της ανθρώπινης παρέμβασης. Η ταυτότητα ενός τόπου περικλείει ένα πλήθος στοιχείων από το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον. Είναι σημαντικό να νιώσουμε ότι κάθε τόπος είναι ένας μοναδικός οργανισμός, απόρροια μιας κοινωνικοοικονομικής και περιβαλλοντικής διαδρομής στο χρόνο, με αποτύπωμα στο παρόν, και ισχυρή ένδειξη για το μέλλον. Συνεπώς η ταυτότητα ενός τόπου είναι αποτέλεσμα μιας σύνθετης και συνεχούς διαδικασίας τόσο των φυσικών όσο και των ανθρωπογενών πόρων. Είναι μια σύνθεση δομικών, ιστορικών, και επίκτητων χαρακτηριστικών και γνωρισμάτων με την αλήθεια, δηλαδή την ουσία του τόπου.

Η ταυτότητα ενός τόπου είναι το κυρίαρχο στοιχείο στην τουριστική βιομηχανία και του branding. Είμαστε κάτοικοι του Νομού Κυκλάδων, είναι όλα νησιά, αλλά είναι άλλη η Σύρος,  άλλη η Τήνος, η Μύκονος και η Σαντορίνη. Με την ταυτότητα του τόπου δεν παίζουμε, δεν μπορούμε να ξεγελάσουμε ούτε τον επισκέπτη, ούτε τον κάτοικο. Η ταυτότητα ενός τόπου δεν πουλιέται, δεν ανταλλάσσεται, δεν παραχωρείται … κατακτάται!