Η περίοδος ανάπαυσης όσων  εμπλέκονται με το τουριστικό προϊόν περνάει στο επόμενο στάδιο, αυτό της σκέψης, της περισυλλογής, της οργάνωσης, και του σχεδιασμού νέων στρατηγικών.

Γράφει η Φλώρα Μπαρμπέτα

Οι ενέργειες αυτές πραγματοποιούνται σε τοπικό, εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.  Είναι απόλυτα λογικό. Κάθε επιχείρηση, κάθε οργανισμός, κάθε κράτος που σέβεται τον εαυτό του αξιολογεί το τι προηγήθηκε για να σχεδιάσει το τι θα ακολουθήσει. Αποβάλει ή προσπαθεί να περιορίσει τα κακώς κείμενα, ώστε να δώσει χώρο σε ενέργειες που θα οδηγήσουν σε θετικό αποτέλεσμα.

Κοσκινίζοντας και ξεσκονίζοντας μια σειρά πρόσφατων συνεντεύξεων ατόμων σε θέσεις που κρατούν τα ινία του ελληνικού τουρισμού (Υπουργός Τουρισμού, Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Πρόεδρος του ΞΕΕ, και άλλα υψηλόβαθμα στελέχη μεγάλων τουριστικών μονάδων), διαπιστώνω ότι καταλήγουν σε κάποια κοινά συμπεράσματα και ζητούμενα σχετικά με τη βελτίωση του τουρισμού στη χώρα μας. Θα τα επεξεργαστούμε σταδιακά παρέα. Αυτό που  κεντρίζει την προσοχή είναι πως όλοι αναδεικνύουν ως κλειδί για την επιτυχία την ποιότητα. Η ανάγκη για προώθηση ποιοτικών προϊόντων αποτελεί μέρος της εθνικής συνεπώς και της τοπικής στρατηγικής μας.

Στη νέα εποχή έχουν πλέον ωριμάσει οι συνθήκες για να ξεκινήσει από όλους(!) ο κύκλος της βιώσιμης ανάπτυξης. Η αειφορία και η περιβαλλοντική ευαισθησία είναι ένα μείζον θέμα το οποίο οφείλει να αγγίξει όχι μόνο τον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά και την κοινωνία των πολιτών. Για παράδειγμα αρχιτεκτονικός σχεδιασμός χαμηλών όγκων και οριοθέτηση στην υπερεκμετάλλευση των όρων δόμησης. Φρένο στην ασύμμετρη εκμετάλλευση φυσικών πόρων.  Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και κυρίως μετασχηματισμό των υπαρχουσών στο ψηφιακό περιβάλλον. Η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας είναι απαραίτητη στο επιχειρησιακό περιβάλλον καθώς πρέπει να συμβαδίζει με τον μοντέρνο τρόπο που οι τουρίστες αναζητούν τις ταξιδιωτικές τους εμπειρίες. Σε επίπεδο υποδομών, η σύγχρονη τουριστική αγορά δεν υποχρεώνει μόνο τον ιδιώτη να μετεξελιχθεί. Το κράτος, η περιφέρεια και η τοπική αυτοδιοίκηση ανοίγουν το δρόμο των δημόσιων επενδύσεων με την κατασκευή ή τον εκσυγχρονισμό  υποδομών σε δρόμους, λιμάνια, αεροδρόμια, μαρίνες. Οι μοντέρνες υποδομές και ανωδομές κατέχουν πρωτεύοντα ρόλο στην ελκυστικότητα ενός τόπου. Καθώς ο ποιοτικός τουρισμός δεν αναπτύσσεται ερήμην της κοινωνίας, η βελτίωση της καθημερινότητας του κάτοικου ενισχύει την γενική εικόνα του τόπου.

Η ποιότητα δεν είναι κρύβεται μόνο στην ύλη! Ο τουρισμός είναι ένα άυλο ευπαθές προϊόν, το οποίο στηρίζεται σε ένα σύνολο εμπλεκόμενων με το επάγγελμα. Ένας να κάνει την απροσεξία, παρασύρει όλους, μα όλους! Στις τουριστικές υπηρεσίες κάθε μέρα είναι ένα νέο προϊόν το οποίο χρειάζεται προώθηση. Πουλάς 365 προϊόντα το χρόνο. Οι πελάτες σου αγοράζουν 10 ημέρες ψυχικής ηρεμίας και ευδαιμονίας ύστερα από 355 ημέρες πίεσης και επίπονης εργασίας! Ο ερασιτεχνισμός, ο καιροσκοπισμός, και η έλλειψη τουριστικής αντίληψης, συνείδησης και παιδείας είναι οι εχθροί της ποιότητας. Το «τουριστικό σέρβις» ξεκινά από τη στιγμή που ο ταξιδιώτης βγαίνει από την πόρτα του σπιτιού του και ολοκληρώνεται με την επιστροφή του σε αυτό. Στο τουριστικό προϊόν καθώς είναι άυλο, η ποιότητα ερμηνεύεται από τον πελάτη, δεν υπάρχει ταμπέλα που καθορίζει τις στάνταρ προδιαγραφές π.χ ISO. Ο τουρίστας επιθυμεί απροβλημάτιστη διαμονή. Ο καλύτερος ποιοτικός δείκτης είναι ο αφοσιωμένος πελάτης, και οι επαναλαμβανόμενες πωλήσεις!

Μην διστάσετε να επενδύσετε στην ποιότητα, μην σας φαίνεται ακριβή. Είναι η νέα τάση του 21ου αιώνα. Και τελικά αποδίδει.