Οι εκδηλώσεις στο πλαίσιο της αναβίωσης της Ναυτικής Εβδομάδας συνεχίστηκαν και χτες, αυτή τη φορά με επίκεντρο την Πινακοθήκη Κυκλάδων όπου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης μοντελισμού του Αντώνη Ξαγοράρη και δύο άκρως ενδιαφέρουσες ομιλίες για τη ναυτική ιστορία της Σύρου.

Την έκθεση και τον Αντώνη Ξαγοράρη παρουσίασε ο πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής της Ναυτικής Εβδομάδας Γιώργος Μηλιός, παρουσία – μεταξύ άλλων – του Καθολικού Επισκόπου κ. Πέτρου Στεφάνου, του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Δημήτρη Κοσμά, του Λιμενάρχη Σύρου Γιάννη Βαμβακούση κ.ά.

Στη συνέχεια, ακολούθησαν οι δυο εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ομιλίες, με θέμα «Τα κωπήλατα πλοία της Σύρου την Εποχή του Κυκλαδικού Πολιτισμού και η εξέλιξη αυτών στη σύγχρονη ναυτική ιστορία της Σύρου» από την αρχαιολόγο και ιστορικό Ευαγγελινή Γλυνού και «Τριήρης εν δράσει» από την ερευνήτρια ναυτικής ιστορίας Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου, τις οποίες παρουσίασε στο κοινό ο εκ των διοργανωτών Παναγιώτης Κουλουμπής.

Η εργασία μετατράπηκε σε χόμπι

Όπως τόνισε ο Αντώνης Ξαγοράρης στο logotypos.gr, η ενασχόλησή του από μικρή ηλικία ως καραβομαραγκός στο Νεώριο (και σε άλλα μέρη) και το μεράκι του για την κατασκευή πλοιαρίων, τόν ώθησαν μετά τη συνταξιοδότησή του, σε ηλικία περίπου 48 ετών, να ασχοληθεί με τον μοντελισμό, δημιουργώντας αποκλειστικά από ανακυκλώσιμα υλικά (κυρίως ξύλο) πολλά μοντέλα πλοίων που είναι πανομοιότυπα με τα πρωτότυπα.

«Στην έκθεση αυτή τη στιγμή υπάρχουν σχεδόν 50 τέτοια μοντέλα, πιστά αντίγραφα πρωτότυπων πλοίων, είτε παλιών είτε καινούργιων. Μπορούμε να δούμε μια μεγάλη ποικιλία, από ρυμουλκά, δεξαμενές και κρουαζιερόπλοια, μέχρι φορτηγά, γκαζάδικα, κοντέινερ καθώς και παλιά και σύγχρονα ποστάλια, όπως ο»Κανάρης», η «Δέσποινα», ο «Παντελής», το «Νάξος», το «ΝΑΙΑΣ ΙΙ» του Κασουλάκη, το «Έλλη», το «Φρύνη», το «Μύκονος», το «Blue Star», το  «Super Fast», και βέβαια δεν θα μπορούσαν να λείψουν και οι αρχαίες τριήρεις. Όλα είναι φτιαγμένα από ξύλο μασίφ και υλικά που βρίσκω από χάμω, εκτός από τα χρώματα με τα οποία τα βάφω…», κατέληξε ο κ. Ξαγοράρης.

Κραταιά η ναυτική ισχύς της Σύρου

Αμέσως μετά το ενδιαφέρον του κοινού μετατοπίστηκε στις δύο εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ομιλίες με επίκεντρο την ναυτική ιστορία της Σύρου.

Από  την μεριά της, η κα  Ιωαννίδου μίλησε για την τριήρη, ένα πλοίο που πραγματικά πρωταγωνίστησε στην ναυτική ιστορία της αρχαίας Ελλάδας.

Η ερευνήτρια δεν αναφέρθηκε σε λεπτομέρειες που αφορούσαν στα λειτουργικά χαρακτηριστικά τους, αλλά πιο πολύ για τις μοναδικές στρατηγικές τακτικές που χρησιμοποιούνταν από τους πεζοναύτες της αρχαίας ιστορίας, πώς δηλαδή ναυμαχούσαν και πώς εμβόλιζαν τα αντίπαλα πλοία (με ποια ταχύτητα, με ποια γωνία προσκρούσεως κ.ά.).

Επίσης, εξετάστηκε ο ρόλος των πεζοναυτών και κωπηλατών, τι έπρεπε να κάνουν κατά τη διάρκεια της ναυμαχίας και πώς λειτουργούσαν εν γένει, καθώς και πώς αυτό το υπέροχο πλοίο μπορούσε να «χορεύει» – όπως χαρακτηριστικά περιέγραψε η κα Ιωαννίδου – στις θάλασσες όπου πολεμούσε κατά την αρχαιότητα.

Η κα Γλυνού, με τη σειρά της, μετέφερε χρονικά το κοινό ακόμη πιο πίσω, στην εποχή του Κυκλαδικού Πολιτισμού, όπου μίλησε για τα εγχάρακτα κωπήλατα πλοία που βρέθηκαν σε πολλά τηγανόσχημα σκεύη της Χαλανδριανής, δηλαδή στην εποχή του Πολιτισμού Κέρος – Σύρος (2800 -2000 π.Χ.).

«Εκείνη η εποχή ήταν πάρα πολύ σπουδαία για τη Σύρο και ήδη η Χαλανδριανή ήταν – θα έλεγε κανείς – η πρώτη τειχισμένη πρωτεύουσα στην Ευρώπη. Ήταν μια πόλη όπου είχε ένα κάστρο συγκλονιστικό, έχοντας αναπτύξει την χαλκουργία, τη κεραμοποιία και ειδικά την ναυτιλία, καθώς φαίνεται ότι τα πρώτα κωπήλατα πλοία της ιστορίας της ανθρωπότητας κατασκευάστηκαν εκεί, σύμφωνα με τη δική μου θεωρία, από ξύλα αρκεύθου. Η άρκευθος είναι ένα δέντρο όπου φύεται στις Κυκλάδες και ιδιαίτερα στη Σύρο εδώ και 28 αιώνες πριν, ενώ συναντάται ακόμη και σήμερα σε μερικές δασώδεις περιοχές», κατέληξε η κα Γλυνού.