Μια καινοτόμος δράση βρίσκεται σε εξέλιξη στο Αιγαίο από το περασμένο  Καλοκαίρι. Πρόκειται για την μεταφορά αγαθών από το ένα νησί στο άλλο με την βοήθεια του Ανέμου,  με γνώμονα την προστασία του Αρχιπελάγους, τη διατήρηση του θαλάσσιου πλούτου, την ανάδειξη της ναυτικής μας κληρονομιάς και την προώθηση – με το οικολογικό Ιστιοπλοϊκό σκάφος AVRORA – νησιώτικων προϊόντων.

Πίσω από το εγχείρημα αυτό βρίσκεται ο καπετάνιος Λουκάς Γκουρτσογιάννης ο οποίος είναι ο Ιδρυτής της ομάδας «Ιστιοπλοϊκή μεταφορά φορτίου στο Αιγαίο».

Για την ιστορία,  η STN  είναι ο πρώτος οργανισμός ιστιοπλοϊκής μετα­φοράς που συγκροτήθηκε στη σύγχρονη τεχνολογικά εποχή μας(1999). Η Sail Med αποτελεί  προέκταση αυτής της Δράσης στη Μεσόγειο και παρόμοιοι οργανισμοί σε όλο τον κόσμο, όπως η Fairtransport, η Timbercoast και η Sail Cargo, ακολουθούν με συνέπεια αυτό το σύστημα μεταφοράς φορτίου χωρίς ρυπογόνα καύσιμα, αλληλοσυνδέοντας τοπικές αγορές, από τον Ατλαντικό μέχρι τη βόρεια Ευρώπη.

Η ομάδα της AEGEAN CARGO SAIL (Ιστιοπλοϊκή μεταφορά φορτίου στο Αιγαίο), υποστηριζόμενη  από τις STN και SAIL MED και τιμώ­ντας την Αιγαιοπελαγίτικη παράδοση των «πανιών» και του «ανέμου», μεταφέρει με τον πλέον οικολογικό τρόπο αγαθά από το ένα νησί στο άλλο επιχειρώντας να εδραιωθεί στο χώρο.

Με δηλώσεις του στο «Λ» ο κ. Γκουρτσογιάννης τονίζει: «βεβαίως η μεταφορά αφορά προϊόντα τοπικά, παραδοσιακά, και μοναδικά στα διάφορα νησιά. Έχουμε πραγματοποιήσει ήδη μια διαδρομή σε 18 νησιά και κλείνουμε τώρα τον κύκλο με την Τήνο. Πήραμε απ’ όλα αυτά τα νησιά προϊόντα – δείγματα  δωρεάν, τα οποία και παραδώσαμε δωρεάν σε καταστήματα που πουλάνε τέτοιου είδους αγαθά. Κατ’ αυτό τον τρόπο δίνουμε τη δυνατότητα στους παραγωγούς και τους εμπόρους να κλείσουν επαφές και να συνεχίσουν».

Να σημειώσουμε ότι τα νησιά που επιλέχθηκαν για τη φετινή διαδρομή ήταν: η  Κέα, η Άνδρος, η Σκύρος, η Αλόννησος, η Λήμνος, η Λέσβος, η Χίος, τα Ψαρρά, η Σάμος, η Ικαρία, η Πάτμος, η Κάλυμνος, η Αστυπάλαια, η Αμοργός, η Πάρος, η Νάξος, η Σύρος και η Τήνος.

Όπως τονίζει μακροπρόθεσμος στόχος είναι μεταφορά προϊόντων σε μεγάλη κλίμακα και όχι απλά η ανταλλαγή δειγμάτων, διευκρινίζοντας ότι απ’ αυτά εξαιρούνται τα πολύ βαριά και όσα εξ αυτών καταλαμβάνουν μεγάλο όγκο: «Μιλάμε για μέλι, για κρασί, για αρωματικά φυτά, για μπισκότα, ειδικά ζυμαρικά που υπάρχουν σε διάφορα νησιά, κλπ.» λέει,, σπεύδοντας να προσθέσει ότι υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον στην αγορά: «Σε όποια νησιά βρήκαμε καταστήματα που πουλάνε τέτοιου είδους προϊόντα τα πήραν αμέσως. Μας είπαν ότι πωλούνται πολύ καλά. Είναι πλέον η 2η χρονιά που το κάνουμε αυτό και έχουμε την εμπειρία της προηγούμενης, και διαπιστώνουμε ότι υπάρχει ενδιαφέρον για συνέχιση. Υπάρχει ενδιαφέρον και για μεταφορά προϊόντων μεγάλου όγκου, από νησί σε νησί. Δεν θέλω να προβώ σε αποκαλύψεις τώρα, όμως θα ακουστεί σε ένα – δύο μήνες από τώρα αυτό το πράγμα».

Όπως λέει, όλα τα έξοδα των μετακινήσεων – μέχρι σήμερα – καλύπτονται από επιδοτήσεις που έρχονται από το Εξωτερικό: «Από Αμερικάνους που ενδιαφέρονται για την οικολογική μεταφορά και έχουν επιδοτήσει επί σειρά ετών αυτή την προσπάθεια, η οποία τα τελευταία δύο χρόνια μετατράπηκε σε πράξη. Ελπίζουμε ότι σύντομα θα μπορέσουμε να επιτύχουμε να υπάρξει εμπορική κάλυψη που θα μας συστήσει και στον οικολογικό τουρισμό, τον ιστιοπλοϊκό, όπου άνθρωποι θα έρχονται να μάθουν και να κάνουν ιστιοπλοΐα, να δουν όλα αυτά τα ωραία προϊόντα που παράγουν τα νησιά μας, και να τα γευτούν».

Υπάρχει όμως ενδιαφέρον για μεταφορά τέτοιων αγαθών στο Εξωτερικό; «Υπάρχει» απαντά, και συνεχίζει: «Συγκεκριμένα φέτος τον Απρίλη, μεταφέραμε 1000 λίτρα λάδι – πειραματικά ακόμη – από την Καλαμάτα στην Βενετία τα οποία από ‘κει, μέσω ηλεκτρικού αυτοκινήτου, κατέληξαν στη Ζυρίχη, και πωλούνται όχι απλώς ως οικολογικά προϊόντα αλλά και ως μεταφερμένα με οικολογικό τρόπο.  Επίσης υπάρχει αίτημα από τη Γαλλία να παραδώσουμε επιλεγμένα προϊόντα του Αιγαίου τα οποία θα πωλούνται  σε ειδική μπουτίκ ως μεταφερμένα με τον άνεμο. Όμως και στην Ελλάδα αρκετοί παραγωγοί των νησιών μας επιλέγουν αυτό τον τρόπο μεταφοράς, στην προσπάθεια να τα στείλουν απευθείας, και όχι μέσω Πειραιά, στο τελικό τους προορισμό».

Ποιο όμως είναι το συριανό προϊόν για το οποίο εκδηλώνεται περισσότερο ενδιαφέρον; «Από την Σάμο, αν θυμάμαι καλά, μας ζήτησαν την κάπαρη της Σύρου. Για ποιο λόγο δεν γνωρίζω» καταλήγει.