Η νέα πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας Ειρήνη Δράκου μιλά στον «Λ» εφ όλης της ύλης για τα καθήκοντα που της ανέθεσε ο δήμαρχος και την υφιστάμενη κατάσταση των σχολικών μονάδων στη Σύρο.

Από τη στιγμή που εκλεχτήκατε δημοτική σύμβουλος, φαντάζομαι δεν θα υπήρξε δεύτερη σκέψη στον δήμαρχο ποιον να τοποθετήσει γι αυτή την τόσο καίρια θέση, μετά από 40 χρόνια σε διάφορα πόστα της Εκπαίδευσης…

Αυτό που πρέπει να τονίσω είναι ότι ο δήμαρχος από την αρχή δεν είχε τάξει τίποτα σε κανέναν. Σαφώς, όμως, γνώριζε ποια ήμουν και ποιο είναι το βιογραφικό μου, και πιστεύω ότι έκρινε πως η γνώση που κουβαλάω και η εμπειρία ταίριαζαν με τα καθήκοντα που μου ανατέθηκαν. Μου είναι πολύ οικείος αυτός ο χώρος. Από τη μία τα σχολεία που έχω πονέσει τόσο πολύ γι αυτά, και από την άλλη η συνεργασία με τους δημοτικούς υπαλλήλους, με τους οποίους έχουμε σχέσεις εμπιστοσύνης με την δουλειά που ήδη έχουμε κάνει μαζί.

Έχοντας, λοιπόν, μια πολύ καλή γνώση της κατάστασης στη Σύρο, ποιο πιστεύετε ότι αποτελεί το μεγαλύτερο αγκάθι – πρόβλημα στις σχολικές μονάδες του νησιού;

Αυτή τη στιγμή είναι το Ειδικό Νηπιαγωγείο. Επειδή δεν λειτούργησε πέρσι, ο χώρος του ζητήθηκε και δόθηκε στο Ειδικό Δημοτικό για να αναπτύξει τις δραστηριότητές του. Ωστόσο, επειδή φέτος γράφτηκαν δυο παιδιά στο Ειδικό Νηπιαγωγείο, με πιθανότητα να υπάρξει και ένα τρίτο, έπρεπε εδώ και τώρα να βρεθεί μια λύση για το πού θα στεγαστούνε. Έχουμε ήδη προκηρύξει δύο διαγωνισμούς για να βρεθούν οι κατάλληλες αίθουσες, αλλά κηρύχτηκαν άγονοι. Οπότε τώρα θα προχωρήσουμε σε απευθείας ανάθεση μόλις βρούμε κάποιο κατάλληλο κτήριο, ενώ ως προσωρινή λύση για τη στέγαση του Ειδικού Νηπιαγωγείου θα χρησιμοποιηθεί ο Παιδικός Σταθμός στην οδό Κ. Μαρούλη, όπου ο χώρος είναι ήδη έτοιμος.

Ως υπεύθυνη της λειτουργίας της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, ποιο είναι το στίγμα που θέλετε εσείς να αφήσετε εκεί;

Πρώτα απ όλα, να πω ότι αναλαμβάνω τομείς σταθερούς που ήδη έχουνε παράδοση στην εργασία τους και δουλεύανε ήδη πολύ καλά. Δεν μπορώ από την μία στιγμή στην άλλη να κάνω ανατροπές, ούτε είναι στην πρόθεσή μου αυτό. Έχω τις δικές μου ιδέες και θα τις επεξεργαστούμε μαζί με τους εργαζόμενους της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, οπότε σύντομα θα είμαστε σε θέση να σας ενημερώσουμε και για το πρόγραμμα των δραστηριοτήτων – εκδηλώσεων. Αυτή τη στιγμή, προτεραιότητά μας είναι να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες της Δημοτικής Βιβλιοθήκης προς τους χρήστες της και να οργανώσουμε τη στοχοθεσία μας ανά ένα ή δύο χρόνια.
Όσον αφορά τις παράλληλες δραστηριότητες για τα παιδιά, ήδη έχει αρχίσει το εργαστήρι Ρομποτικής, ενώ θα κάνουμε από κοινού εκδηλώσεις και με τον Σύλλογο Ατόμων με Προβλήματα Όρασης. Επίσης, έχει ήδη εκφραστεί ενδιαφέρον από δυο άτομα για τη δημιουργία θεατρικού εργαστηρίου, αλλά επειδή δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα το οικονομικό κομμάτι του Δήμου, είμαστε ακόμα πολύ προσεχτικοί στο ποια ανοίγματα μπορούμε να κάνουμε.
Τέλος, θα ήθελα να αναφέρω ότι εκκρεμούν και δύο μεγάλες δωρεές που μας έχουν γίνει, με την μία να βρίσκεται στον αέρα καθώς αφορά 40.000 βιβλία, οπότε και θα πρέπει να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος για να φιλοξενηθούν.

Πόσο σημαντικό είναι το πρόβλημα της υποστελέχωσης των Υπηρεσιών που επιβλέπετε;

Πράγματι, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που υπάρχουν και αντιμετωπίζουμε όχι μόνο εμείς, αλλά όλοι οι Δήμοι, είναι η υποστελέχωση των Υπηρεσιών. Πρέπει, ωστόσο, να βρούμε ένα τρόπο, ειδικά στο ανεξάρτητο Τμήμα των Νομικών Προσώπων, εκτός από την περίπτωση της πρόσληψης κάποιων 8μηνιτών από Προγράμματα Κοινοφελούς Εργασίας, να σκεφτούμε ίσως και την μεταφορά μόνιμων δημοτικών υπαλλήλων από Διευθύνσεις ή Τμήματα που έχουν μια σχετική ευχέρεια ή δυνατότητα. Πέρσι, ήμασταν τυχεροί καθώς όσοι 8μηνίτες προσλήφθηκαν τουλάχιστον στις Σχολικές Επιτροπές ήταν εξαιρετικοί στη δουλειά τους. Για παράδειγμα, τώρα που άρχισε η νέα σχολική χρονιά, όλα σχεδόν ήταν έτοιμα. Φέτος, θα ζητήσουμε φυσικά την πρόσληψη περισσότερων 8μηνιτών, αλλά αυτά είναι προσωρινές λύσεις καθώς εκπαιδεύονται, μας γνωρίζουν και τους γνωρίζουμε, και μετά πρέπει να τους αποχαιρετήσουμε.

Το παραπάνω πρόβλημα εντοπίζεται και στις Σχολικές Επιτροπές;

Αναφορικά με τις Σχολικές Επιτροπές, είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, που σημαίνει ότι έχουν ανεξάρτητη χρηματοδότηση από κεντρικούς πόρους (ΚΑΠ). Μπορούν να προσλαμβάνουν καθαρίστριες και τροχονόμους, αν και σε αυτό το κομμάτι είμαστε έτοιμοι. Ο Δήμος έχει βοηθήσει τα τελευταία χρόνια με τις έγκαιρες προμήθειες που γίνονται σε είδη καθαριότητας, χαρτιού και καυσίμων. Από την άλλη, η Τεχνική Υπηρεσία έχει να διαχειριστεί το κτηριολογικό, δηλαδή τη συντήρηση των κτηρίων των σχολικών μονάδων, χωρίς να έχουν ωστόσο μεταφερθεί στους Δήμους τα ανάλογα κεφάλαια από το κράτος, με αποτέλεσμα το όλο οικοδόμημα να στηρίζεται στην καλή και λειτουργική συνεργασία μεταξύ των Δήμων, της Περιφέρειας και της Αποκεντρωμένης.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στα σχολεία μας 2600 παιδιά. Μιλάμε για 23 σχολεία της Α’και Β’βάθμιας Εκπαίδευσης στο νησί. Βάλτε δίπλα τους γονείς τους αλλά και το εκπαιδευτικό – λειτουργικό προσωπικό καθώς και όλη την αγορά που κινείται γύρω από όλο αυτόν τον κύκλο. Οι δύο Σχολικές Επιτροπές του Δήμου, λοιπόν, διεκπεραιώνουν όση δουλειά γίνεται σε ένα μικρό δήμο των Κυκλάδων και αυτό δεν το έχουν καταλάβει ακόμα ούτε και οι δομές που θα έπρεπε να το έχουν καταλάβει… Μέχρι τώρα όλα κινούνται εύρυθμα. Αλλά δεν μπορείς εσαεί να στηρίζεσαι στην καλή πίστη δύο ανθρώπων όταν χρειάζονται οι υπερδιπλάσιοι…Αυτό το πράγμα δεν μπορεί να συνεχιστεί…

Ένα πρόβλημα που ταλανίζει εδώ και καιρό τους συμπολίτες μας είναι και η κατάσταση στο πρώην 3ο Δημοτικό Σχολείο Πηγάδας… Έχει σκεφτεί καθόλου η Δημοτική Αρχή την όποια αξιοποίησή του;

Το πρώην 3ο Δημοτικό Σχολείο Πηγάδας είναι μία πληγή πολλών χρόνων. Αυτό που πρέπει να γίνει σε αυτή τη φάση είναι να σφραγιστεί με τέτοιο τρόπο που να μην μπορεί να μπαίνει ο καθένας, φυσικά με την σχετική καθοδήγηση της Εισαγγελίας. Φανταστείτε αν θα γίνει κάποιο ατύχημα εκεί μέσα. Ποιος θα είναι τελικά ο υπεύθυνος; Θα πω κάτι σκληρό αυτή τη στιγμή. Εφόσον θεωρείται ιστορικό κτήριο με μοναδικά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά και μπορεί να συντηρηθεί, να γίνουν οι ενέργειες για να συντηρηθεί. Αν, όμως, είναι επικίνδυνο, κάποιος θα πρέπει να πάρει την ηρωική απόφαση να λάβει δραστικά μέτρα. Η επιλογή της κατεδάφισης είναι καθαρά προσωπική γνώμη έτσι ώστε να μπορέσουμε ξανά να εκμεταλλευτούμε τον χώρο με άλλη βέβαια λειτουργία χρήσης καθώς πλέον η τοποθεσία του δεν πληροί τα ευρωπαϊκά πρότυπα λειτουργίας σχολικής μονάδας.

Σε τι φάση βρίσκεται η ολοκλήρωση του νέου Δημοτικού Σχολείου Μάννα – Βάρης;

Εξ όσων γνωρίζω, το σχολείο πρόκειται να παραδοθεί στο τέλος της χρονιάς, αλλά πρέπει να ενημερωθώ περαιτέρω γι αυτό το θέμα. Ωστόσο, πιστεύω ότι το νέο Δημοτικό Σχολείο Μάννα – Βάρης είναι το τέλειο παράδειγμα της λογικής ότι πρέπει να σχεδιάζουμε σε βάθος χρόνου. Η αγορά του οικοπέδου έγινε επί δημαρχίας Τζώρτζη Μακρυωνίτη από τον τότε Δήμο Ποσειδωνίας, οι μελέτες ολοκληρώθηκαν επί δημαρχίας Δεκαβάλλα στον ενιαίο Δήμο, η υλοποίηση του έργου ξεκίνησε επί θητείας Γιώργου Μαραγκού και η ολοκλήρωσή του θα γίνει – κατά τα φαινόμενα – επί θητείας Νίκου Λειβαδάρα. Γι αυτό, πρέπει να φύγουμε από τα στενά πλαίσια ότι αυτό είναι δικό μου. Τίποτα δεν είναι δικό μου, είναι δικό μας.

Ποιοι είναι οι μεγάλοι στόχοι της Δημοτικής Αρχής ενόψει και του νέου Τεχνικού Προγράμματος του ΕΣΠΑ 2021-2024;

Θεωρώ τον εαυτό μου εκπαιδευτικό και όχι πολιτικό. Αυτό που μπορώ να πω δημόσια είναι ποια είναι τα δικά μου όνειρα, τα οποία πρέπει να τα δούμε όλοι οι εμπλεκόμενοι από κοινού. Υπό αυτό το πρίσμα, και επειδή πιστεύω ότι η ουτοπία του αύριο μπορεί να γίνει πραγματικότητα, θα ήθελα ένα από τα Γυμνάσια να μετατραπεί είτε σε Καλλιτεχνικό είτε σε Μουσικό, καθώς πιστεύω ότι έτσι θα μπορέσουν τα παιδιά ενός τόπου που έχει παράδοση στον Πολιτισμό να καλλιεργούν τα ιδιαίτερά τους ταλέντα. Επίσης, οραματίζομαι και την εξ ολοκλήρου κατασκευή μιας σχολικής μονάδας ειδικά για την Ειδική Αγωγή, όπου θα περιλαμβάνει όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης: Ειδικό Νηπιαγωγείο, Ειδικό Δημοτικό και Ειδικό Γυμνάσιο – Λύκειο.
Τέλος, κάτι που είναι όμως έξω από τα χωράφια μου, αλλά τολμώ να το προτείνω, είναι η δημιουργία μιας ή δύο ημιυπόγειων κλειστών αιθουσών για μπάσκετ – βόλευ στο συγκρότημα των Λυκείων του Μάννα, έτσι ώστε και οι μαθητές να αθλούνται κανονικά, αλλά και ο χώρος να δίνεται προς χρήση σε αθλητικά σωματεία ή συλλόγους καθώς, αν το δούμε συνολικά, μας λείπουν οι χώροι άθλησης στη Σύρο.