Αν και είχα οργανώσει τις σκέψεις μου (σε χαρτί παρακαλώ), για το πώς θα πρέπει να κινείται η θεματολογία αυτής της στήλης, παφ …. ανατροπή, γιατί έτσι συμβαίνει με την καθημερινότητα.

Της Φλώρας Μπαρμπέτα 

 

 

 

Το μάτι μου έπεσε αρχικά στη συνέντευξη του κ. Κωνσταντίνου Μαρινάκου, Προέδρου Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου, και καθηγητή Πανεπιστημίου Αιγαίου, στο έντυπο «Ταξίδια» της «Καθημερινής» 25/11/2018. Η αναφορά του συνεντευξιαζόμενου στις μαγικές λέξεις «…ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και συγκρότηση μιας ποιοτικής αγοράς», ήταν το κόκκινο λαμπάκι, στρακα-στρούκες μέσα στο μυαλό μου, κάτι σαν καρτούν σε παραζάλη.

Στη συνέχεια σκαλίζοντας και σερφάροντας στις στήλες της εφημερίδας «Ο Λόγος» σκόνταψα κυριολεκτικά πάνω σε άρθρο του κ. Αλβέρτη με τίτλο: Στα «αβαθή» σκάλωσε ο τουρισμός της Σύρου. Στο σημείο που εστίασα ήταν οι προτάσεις για την ανάδειξη του νησιού μας ως τουριστικό προορισμό, καθώς και  την διεύρυνση της τουριστικής περιόδου. Η σκέψη για περιπατητικό Τουρισμό από την πλευρά του κ. Βουτσίνου, ταυτίζεται με την συνέντευξη του κ. Μαρινάκου.

Πριν προχωρήσουμε να θυμίσω ότι ο τουρισμός ως σύστημα αφορά ανθρώπους και τόπους, αφορά το τρίπτυχο  επισκέπτη-πελάτη, τόπο, κάτοικο-επιχειρηματία. Ο εναλλακτικός τουρισμός είναι μια νέα τάση στην διεθνή αγορά. Οι «τάσεις» στο εμπορικό μάρκετινγκ, δηλαδή η καταναλωτική κουλτούρα, διαμορφώνονται, σχεδιάζονται και καθορίζονται από τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς. Σήμερα η παγκοσμιοποίηση σε συνδυασμό με την τεχνολογική εξέλιξη, αναδιαμορφώνει συνεχώς τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του κοινού. Οι επιχειρήσεις για να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα αυξάνουν τους διαύλους επικοινωνίας με τους πελάτες τους. Καθιερώνουν την διαδικασία της ανάδρασης και της ανατροφοδότησης της γνώμης του πελάτη και έτσι παράγουν από κοινού κάθε νέα τάση στην αγορά.

Ο εναλλακτικός τουρισμός έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1980. Είναι η εποχή που καθιερώθηκε η νέα γενιά τουριστών, η οποία αναζητούσε ποικιλία προορισμών και νέους τύπους εμπειριών μέσω του τουρισμού. Δίνεται έμφαση στην ατομικότητα του ταξιδιού και στην εμπειρία που ελέγχει ο τουρίστας μόνος του. Στις μέρες μας ο επιλεκτικός τουρισμός βασίζεται στα ειδικά ενδιαφέροντα των τουριστών για το περιβάλλον, τον πολιτισμό ή άλλες δραστηριότητες. Ο εναλλακτικός τουρισμός απευθύνεται σε μικρές ομάδες ανθρώπων που αναζητούν τη διαφορετικότητα, την αυθεντικότητα και κυρίως τη συμμετοχή σε κάθε διαδικασία. Οι τουρίστες αυτοί χαρακτηρίζονται από το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, την καλή αγοραστική δύναμη, το αυξημένο ενδιαφέρον για τον τοπικό πολιτισμό, για τη φύση και το περιβάλλον. Από την άλλη οι χώροι υποδοχής ωφελούνται καθώς προστατεύονται και αξιοποιούνται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής, καταναλώνονται τοπικά προϊόντα, αξιοποιούνται όλοι οι τοπικοί πόροι, στηρίζονται αντιρρυπαντικές τεχνολογίες και συμπεριφορές φιλικές προς το περιβάλλον, ενώ είναι διαχειρίσιμη η ροή των τουριστών στο χώρο και στο χρόνο.

Ο εναλλακτικός τουρισμός είναι ποιοτικά αναβαθμισμένος, ιδιαίτερα φιλόξενος, ενώ η διαρκής ενσωμάτωση των τουριστών αποφέρει οικονομικά οφέλη στους ντόπιους.

Η Σύρος είναι ένας τόπος με διαφορετικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τα γύρω Κυκλαδονήσια. Με δεδομένο ότι τα καταλύματα που διαθέτει το νησί είναι μικρής δυναμικότητας σε κλίνες, μήπως θα έπρεπε να αφουγκραστούμε τη μοντέρνα τουριστική τάση, να εφαρμόσουμε τους κανόνες του σύγχρονου τουριστικού μάρκετινγκ και να στραφούμε δυναμικά και οργανωμένα στις νέες τουριστικές τάσεις της εποχής; Μήπως ωρίμασε η στιγμή ώστε να στοχεύσουμε νέα  target group πελατών;  Λέω, μήπως ήρθε η ώρα.