Φαντάζομαι ότι οι περισσότεροι αναγνώστες θα συμφωνήσετε πως από τις πιο ευχάριστες στιγμές είναι ο σχεδιασμός και ο προγραμματισμός των διακοπών, ακόμα και αν αυτές εξαντλούνται σε μόλις ένα Σαββατοκύριακο.

Της Φλώρας Μπαρμπέτα

Μέσα από περιοδικά, βιβλία, ταξιδιωτικούς οδηγούς και φυσικά στο ίντερνετ αναζητάμε κάθε είδους πληροφορία προκειμένου να οργανώσουμε τις διακοπές των ονείρων μας, ή έστω αυτές που επιτρέπει το βαλάντιό μας. Άπειρες εικόνες περνάνε μπροστά από τα μάτια μας οι οποίες εξάπτουν τη φαντασία και διεγείρουν την πρόθεσή για ταξίδι.

Όπως είναι φυσικό όταν προετοιμάζουμε τις διακοπές, κανείς δεν μπαίνει στη διαδικασία να αναλύσει τι είναι το ταξίδι ή τι είναι ο τουρισμός. Μοιάζει σαν τη στιγμή που πεινασμένοι καθόμαστε στο εστιατόριο και περιμένουμε να μας σερβίρουν το φαγητό που παραγγείλαμε. Θέλουμε μόνο να το φάμε, να το απολαύσουμε, και όχι να μάθουμε τη συνταγή!

Ο τουρισμός είναι ένα πολύπλοκο και πολυδιάστατο φαινόμενο κοινωνικού περιεχομένου, προϊόν οικονομικών και κοινωνικών μεταβολών. Στις ανεπτυγμένες κοινωνίες θεωρείται αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου βίου.

Ο τουρισμός συνδέει τον άνθρωπο με τον τόπο, ενώ παράλληλα καλλιεργούνται σχέσεις αλληλόδρασης ανάμεσα στους επισκέπτες και τους οικοδεσπότες μιας περιοχής. Η επισκεψιμότητα ενισχύει την οικονομία και συμβάλλει στην ανάπτυξη του τόπου.

Οι τουριστικοί προορισμοί προκειμένου να διαμορφώσουν ή να εδραιώσουν ένα ανταγωνιστικό προφίλ, προβάλλουν την ταυτότητα και την εικόνα του τόπου. Εφαρμόζουν δηλαδή τη στρατηγική ενός σχεδίου σύγχρονου μάρκετινγκ, προκειμένου να αναδείξουν τα μοναδικά χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα της περιοχής. Χρησιμοποιούν τη μεθοδολογία και την επιχειρηματολογία αυτού που ονομάζουμε στην γλώσσα της επικοινωνίας Branding Destination, ή Branding Τόπου.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα διεπιστημονικό τομέα ο οποίος υιοθετεί την επιστημονική προσέγγιση από πεδία όπως ο χωρικός σχεδιασμός και η ανάπτυξη, η κοινωνική και οικονομική γεωγραφία, η οικονομία, το μάρκετινγκ, ο τουρισμός και η επικοινωνία.

Αν ρίξουμε μια γρήγορη ματιά στα του οίκου μας, θα διαπιστώσουμε ότι η τουριστική δραστηριότητα τα τελευταία χρόνια, προσελκύει το ενδιαφέρον σε όλο και περισσότερους επιχειρηματίες και απλούς κατοίκους στον τόπο μας, ως λύση απασχόλησης. Επίσης οι επισκέπτες της Σύρου, φεύγουν από το νησί αποκομίζοντας άριστες εντυπώσεις και μια εξαιρετική εικόνα για τον τόπο μας.

Συνεπώς και λόγω της γεωγραφικής αλλά και της διοικητικής θέσης που κατέχει η Σύρος τόσο στο Νομό Κυκλάδων όσο και στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, την καθιστούν άμεσα εμπλεκόμενη σε ζητήματα που αφορούν την τουριστική ανάπτυξη και στρατηγική. Φυσικά υπάρχει και ο αντίποδας, η άποψη των πολιτών που διαφωνούν με την εντατικοποίηση της τουριστικής επιχειρηματικότητας στη Σύρο, και τρομάζουν με απουσία ενός οργανωμένου σχεδίου. Προβλήματα εγείρονται και δημιουργούνται καθημερινά, τα οποία ζητούν ευέλικτες και άμεσες επεμβάσεις.

Μέσα από αυτή τη στήλη, την οποία ονομάσαμε «Πάμε ένα ταξίδι;», κάθε εβδομάδα θα επιχειρείται μια προσπάθεια συνδυασμού της θεωρίας με την πράξη.

Πως μέσω της επιστημονικής προσέγγισης μπορούμε να βελτιώσουμε ζητήματα που αφορούν τον τουρισμό και την προβολή του τόπου μας.

Χωρίς γκρίνια, με καλή πρόθεση, αλλά και με διάθεση να καταστρώσουμε αποτελεσματικά σχέδια, σας προσκαλώ να σαλπάρουμε.

Είναι ευπρόσδεκτες οι σκέψεις και οι προβληματισμοί σας, αλλά για καλό και για κακό κρατάτε και μια … δραμαμίνη, ποτέ δεν ξέρεις.