Διακονεί με κίνδυνο της ζωής του

Διακονεί με κίνδυνο της ζωής του - Σύρος - Επισκοπή Μπραζανβιλ - Κογκό - Σε μητροπολίτη αναβαθμίστηκε ο κ. Παντελεήμων Αράθυμος

Σε μητροπολίτη αναβαθμίστηκε ο κ. Παντελεήμων Αράθυμος

 

Με αφορμή την ανύψωση της Επισκοπής Μπραζαβίλ και Γκαμπόν σε Μητρόπολη, συνομιλήσαμε με τον μητροπολίτη πλέον κ. Παντελεήμονα για τις συνθήκες που επικρατούν στην αφρικανική αυτή χώρα, τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Εκκλησία, το όραμά του για την περιοχή αλλά και για την μεγάλη του αγάπη, τη Σύρο...

Συνέντευξη στον Θεοδόση Δανάμπαση

Σεβασμιώτατε, πώς νοιώθετε τώρα που η Ιερά Επισκοπή Μπραζαβίλ και Γκαμπόν ανυψώθηκε σε Μητρόπολη και η αξιότητά σας σε Μητροπολίτη; Είναι μεγαλύτερες οι ευθύνες που κουβαλάτε τώρα;

Από την ώρα που υπάρχει η ποιμαντική ευθύνη κάποιων ανθρώπων, η εναλλαγή ενός τίτλου - καταρχάς - δεν αλλάζει τις ευθύνες αυτές. Ωστόσο, η προαγωγή της Επισκοπής σε Μητρόπολη δείχνει ότι η Μητέρα Εκκλησία του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας αναγνώρισε τις προσπάθειες που γίνονται κι αυτό αποτελεί μια επαγρύπνηση και για μένα σαν ποιμενάρχη και για όλους τους συνεργάτες μου ότι θα πρέπει να εντατικοποιούνται οι ρυθμοί και η προσπάθεια που καταβάλλουμε διότι πρόκειται για μια νεόχτιστη Εκκλησία που έχει ζωή μόλις 33 χρόνων. Αυτή, λοιπόν, η αναβάθμιση μας καλεί σε διαρκή επαγρύπνηση ώστε να αυξήσουμε κι εμείς τους ρυθμούς της προσπάθειάς μας.

Διακονείτε σε περιοχές της Αφρικής που οι Έλληνες δεν έχουν πλήρη εικόνα της ποιότητας ζωής που βιώνουν οι εκεί πολίτες. Μπορείτε συνοπτικά να μας περιγράψετε τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο λαός και το ποίμνιό σας;

Το Κονγκό - Μπραζαβίλ βρίσκεται στην κεντρική ζώνη της Αφρικής, τέμνεται από τον Ισημερινό και βρέχεται από τον Ατλαντικό Ωκεανό. Πρόκειται για μια χώρα, η οποία είναι ευλογημένη από το Θεό σε ό,τι αφορά τον γεωλογικό πλούτο που κατέχει (πετρέλαιο, φυσικό αέριο, χρυσό, διαμάντια, χαλκό κ.ά,), παρά ταύτα δεν διαφέρει από την πλειοψηφία των αφρικανικών κρατών, όπου το μεροκάματο κυμαίνεται στα 2 ευρώ την ημέρα και από κει και πέρα δεν υπάρχουν άλλα ευεργετήματα, όπως είναι η δωρεάν υγεία, υπάρχει η δωρεάν παιδεία αλλά πάσχει. Υπάρχουν εξ ορισμού αντικειμενικά προβλήματα στην επιβίωση των ανθρώπων. Άρα, η Εκκλησία, με τις πενιχρές της δυνάμεις, πρέπει να βρίσκει ένα τρόπο να προσφέρει χωρίς διακρίσεις όλα τα υλικά μέσα που μπορεί να διαθέσει.

Σε ό,τι αφορά τα πνευματικά μέσα, είναι σίγουρα ένας άλλος κόσμος, με δικές του αρχές και αξίες, που η Ορθοδοξία προσπαθεί να τους μεταλαμπαδεύσει τα μηνύματά της, της αισιοδοξίας και της ελπίδας, της Ανάστασης με άλλα λόγια, ωστόσο κάποιες φορές αυτά έρχονται σε σύγκρουση με την τοπική νοοτροπία. Εκεί, λοιπόν, γίνεται αυτός ο διάλογος μεταξύ της Ορθοδοξίας και των τοπικών λαών σε όλη την Αφρική προκειμένου να βρεθεί το κοινό εκείνο σημείο που θα μπορούν οι άνθρωποι να αναπαύονται πνευματικά και να μην χάνουν την εθνική τους ταυτότητα και να μην συγκρούονται η πίστη τους με τις φυλετικές τους θεωρήσεις.

Η καθημερινότητά σας - σύμφωνα με πληροφορίες μας - δεν είναι καθόλου οι ίδια με αυτή ενός τυπικού μητροπολίτη στην Ελλάδα ή ακόμα και ενός από την Αφρική. Μπορείτε να μας περιγράψετε μία από αυτές, την οποία κάποιος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μια περιπέτεια;

Κοιτάξτε, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για την ημέρα που ξεκινάει. Πάντοτε υπάρχουν απρόβλεπτοι παράγοντες που θα πρέπει να αντιμετωπίσεις στην πορεία.

Καταρχάς, μιλάμε για ένα κράτος με έκταση 4 φορές το μέγεθος της Ελλάδας, οπότε οι αποστάσεις είναι μεγάλες και δημιουργούν προβλήματα γιατί ποτέ κανείς δεν ξέρει αν σε μια πόλη- ενορία την οποία πρέπει να επισκεφτώ θα προλάβω τα δύο αεροπλάνα που χρειάζεται να χρησιμοποιήσω, αν κάποιο από τα μέλη της κοινότητας θα έχει κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας, όπως η ελονοσία η οποία είναι πολύ κοινό φαινόμενο στην Αφρική.

Εν τω μεταξύ, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες, όπως οι πολιτικές και τοπικές διενέξεις που μπορεί να μην σου επιτρέψουν να ταξιδέψεις, υπάρχουν και οι περιπτώσεις όπου σου στήνουν καρτέρι στον δρόμο για να σε κλέψουν, να τραβήξουν όπλα για να πάρουν το αυτοκίνητό σου κ.ά. Συμβαίνουν αυτά. Άλλωστε, όλοι όσοι είμαστε στην Αφρική έχουμε τέτοιες εμπειρίες.

Ποιο είναι το όραμά σας για την περιοχή και τι φιλοδοξείτε να πετύχετε όσο υπηρετείτε τον κόσμο εκεί;

Αυτό που με ενδιαφέρει εμένα είναι να θεμελιωθεί η Εκκλησία αυτή για να μπορέσει να πορευτεί δυναμικά στο μέλλον. Έτυχε σε εμένα να έχω την ευθύνη της θεμελίωσης αυτής της προσπάθειας. Αντιλαμβάνεστε, σε ένα οικοδόμημα, τα θεμέλια είναι αυτά που παίζουν τον πλέον καθοριστικό ρόλο γιατί πάνω σε αυτά θα οικοδομηθεί όλο το υπόλοιπο κατασκεύασμα.

Από την άλλη, πρόσφατα τελειώσαμε τις εργασίες της Ιεράς Συνόδου όπου εξετάσαμε κάποια πράγματα που αφορούν στην αφρικανική πνευματικότητα. Παραδείγματος χάριν, ο γάμος στην Αφρική. Στην Αφρική έχουμε πολυγαμίες, ελευθερογαμίες, έχουμε λαθρογαμίες και επίσης περιπτώσεις κρατών που δέχονται μόνο τον πολιτικό γάμο, φαινόμενα δηλαδή που έρχονται σε αντίθεση με τα πιστεύω της Εκκλησίας, χωρίς όμως να ερχόμαστε σε σύγκρουση με τα κράτη αυτά, προσπαθώντας η ίδια να εναρμονίσει την πραγματικότητά της μαζί τους.

Στα πλάνα σας υπάρχει το ενδεχόμενο να επισκεφτείτε ξανά τη Σύρο;

Η Σύρος για μένα είναι η πατρίδα μου. Είναι ο τόπος που κυριολεκτικά έχω αφήσει την καρδιά μου εκεί. Τα ομορφότερα χρόνια της ζωής μου τα έζησα στη Σύρο, λατρεύω αυτόν τον τόπο όπως και τους Συριανούς αδελφούς μας, άρα λοιπόν λαχταρώ  να έρθω στη Σύρο και πιστεύω ότι αυτή τη φορά θα καταφέρω να έρθω. Την αγαπώ τη Σύρο. Εισέπραξα αγάπη και αυτό είναι κάτι που θα με συνοδεύει μέχρι το τέλος της ζωής μου. Η σχέση μου με τη Σύρο ήταν πάντα διαφορετική και πάντοτε έτσι θα μείνει.